مراد مكرم عن حسد "الأكيل": دفعت تمنه من صحتي

رد الفنان مراد مكرم على السخرية الزائدة والانتقادات التي توجه له على مواقع التواصل الاجتماعي، فيما يتعلق بعمله في برنامج “الأكيل”.مراد مكرم عن حسد الأكيل

كتب مراد عبر حسابه الشخصي على “فيس بوك”: “عايز افضفض، وعايزكم تشيروها زي بالضبط لما بتشيروا صوري في الأكيل اللي الناس بتحسدني عليه”، موضحًا أنه لا ينزعج من التعليقات الظريفة “المحترمة” في هذا الشأن، لكن تؤذيه تعليقات البعض وتنم عن “فقر حاد في التربية والإنسانية”، على حد وصفه.

تابع: “عمري ما كنت محتاج أكل لأني اتولدت وعيشت في عائلة محترمة وميسورة الحال لأب صاحب معرض موبيليا وأم أفنت حياتها في تربيتنا، لكن لما اتعرض عليا برنامج الأكيل من خمس سنين، كنت محتاج اشتغل.. كريري كممثل ما كانش لسه مظبط، وكنت مابشتغلش من ٢٠٠٨ كمذيع، وطبعا خروجا من ٢٥ يناير ثم سنة الإخوان، ثم ٣٠ يونيو وكل الأحداث اللي بعد كده، شغلي الخاص كان بعافيه جدا، ومتجوز ومخلف وعندي مسؤليات. إلى جانب طبعا إن والدي الله يرحمه كان توفي، ومسؤلية بيت العيلة كانت علي عاتقي أنا وأخويا”.

أضاف أنه عندما أخبر والدته بفكرة البرنامج بكت قائلة: “بقي بعد ما كنت بتستضيف نجوم الشرق الاوسط، تطلع بتاكل؟”، وعلّق كاتبًا: “للي ما يعرفش أنا كنت مذيع من ١٩٩٨ في قناة النيل للمنوعات.. لكن ما كان باليد حيلة والخيرة فيما اختاره الله”.

أوضح مراد أن البرنامج قرّبه من الناس بدرجة لم يكن يتخيلها، وأصبح الجمهور ينادي عليه في الشارع بـ”الأكيل”، تابع: “ولأن كل حاجه وليها تمن دفعت تمن الشهرة دي ضغط عالي وسمنة مش عارف اتحكم فيها، وزيادة معدل الكليسترول والدهون الثلاثية في الدم، والاقتراب من ارتفاع معدل السكر”.

مراد مكرم عن حسد الأكيل

مراد مكرم عن حسد الأكيل

نرشح لك: أصالة تكشف أسباب خلافها مع أنغام في “عايشة شو”

شاهد: أين اختفى هؤلاء