"أكتبلك تعهد" ما بين أنغام وسميرة سعيد.. بهاء الدين محمد يرد

رد الشاعر بهاء الدين محمد على تصريحات الفنانة أنغام في برنامج “Carpool Karaoke Arabia”، حول أغنية “أكتبلك تعهد”. أنغام وسميرة سعيد وأغنية أكتبلك تعهد 

كانت أنغام نفت خلال البرنامج أن تكون الأغنية قد عُرضت قبلها على الفنانة سميرة سعيد، مؤكدة على أن الأغنية لها في الأصل، وأنها صاحبة فكرة الكوبليه الثاني في الأغنية، إذ عرضت الفكرة على الشاعر بهاء الدين محمد، وهو بدوره قام بكتابة هذا الجزء من الأغنية، مضيفة أن اللحن كذلك تم العمل عليه، مشيرة إلى أنها صنعت الأغنية بنفسها إلى جانب الشاعر والملحن.

بدوره نفى بهاء الدين محمد ما قالته أنغام، عبر حسابه على موقع التواصل وتبادل الصور والفيديوهات “إنستجرام”، قائلًا: أولًا سميرة سعيد بتقول الحقيقة وفعلًا كانت عندها الأغنية ولكن اختلفنا على لحنها ومكانتش سبب زعلنا خالص ولها كل الاحترام، وبعدين سمعتها لأنغام وكتبت أكتر من كوبليه كعادتي وزي ما بعمل مع عمرو دياب مثلًا، ولكن الملحن الفنان إيهاب عبد الواحد كان حيسيب الكوبليه اللي سمعتوه”.

تابع: “ولكن (أنغام أصرت إنه يلحنه وقالتلي هو يتعب لأنك كاتب كوبليه هايل)، وهو ده اللى حصل بالظبط وأنا ماحدش بيقولي أكتب ايه ولا مطرب ولا مطربة بيقولى أكتب ايه، وإلا كانوا عملوا من غيري شعراء وكان لازم أوضح لأن كلمات أكتبلك تعهد كانت سبب مهم وأساسي في نجاح الأغنية مع احترامي للملحن والمطربة، ولكن لن أقبل حد يقول أنه بيشاركني في دوري، لأن الأغنية دي بالذات غيرت الخريطة والمراكز”.

أضّاف: “وأنا شاعر له 2500 أغنية مفيش حد له بصمة في كلماتي، ولا يتدخل في أفكاري مع احترامي للجميع وشكرًا، بس غيرتي على موهبتي اللي تعبت فيها سنين لا أقبل التقليل منها لهدف لا أعلمه، بس هي مواقف بتعلمنا نكون على حذر وأسف بس كان لازم أرد، ولو حد بيديني أفكار ليه ماعملش مع غيري كده وطلع نفس المستوى!!، اللي اتقال ده غلط كبير!، وعنوان الموضوع لا أقبله على سميرة سعيد لأنها شخصية محترمة جدًا وعشرة سنين ونجاح وعيب يتقال عليها كده من أي حد أو جهة!!!”.

جدير بالذكر أن الفنانة سميرة سعيد، كانت قد صرحت بأن “أكتبلك تعهد” عُرضت عليها قبل غناء أنغام لها.

View this post on Instagram

الفيديو ده إتبعت لى ومع الأسف مضطر أرد بإختصار !! أولا سميرة سعيد بتقول الحقيقة وفعلا كانت عندها الأغنية ولكن إختلفنا على لحنها وماكانتش سبب زعلنا خالص ولها كل الإحترام وبعدين سمعتها لأنغام وكتبت أكتر من كوبليه كعادتى وزى ماباعمل مع عمرو دياب مثلا ولكن الملحن الفنان إيهاب عبد الواحد كان ح يسيب الكوبليه اللى سمعتوه . ولكن ( أنغام أصرت إنه يلحنه وقالتلى هو يتعب لأنك كاتب كوبليه هايل ) وهو ده اللى حصل بالظبط وأنا ماحدش بيقولى أكتب إيه ولا مطرب ولا مطربة بيقولى أكتب إيه وإلا كانوا عملوا من غيرى شعراء وكان لازم أوضح لأن كلمات أكتبلك تعهد كانت سبب مهم و أساسى فى نجاح الأغنية مع إحترامى للملحن والمطربة ولكن لن أقبل حد يقول إنه بيشاركنى ف دورى لأن الأغنية دى بالذات غيرت الخريطة والمراكز وأنا شاعر له ٢٥٠٠ أغنية مفيش حد له بصمة فى كلماتى ولا يتدخل فى أفكارى مع إحترامى للجميع وشكرا بس غيرتى على موهبتى اللى تعبت فيها سنين لا أقبل التقليل منها لهدف لا أعلمه بس هى مواقف بتعلمنا نكون على حذر . وأسف بس كان لازم أرد . ولو حد بيدينى أفكار ليه ماعملش مع غيرى كده وطلع نفس المستوى .!!! اللى إتقال ده غلط كبير !!! وعنوان الموضوع لا اقبله على سميرة سعيد لأنها شخصية محترمة جدا وعشرة سنين ونجاح وعيب يتقال عليها كده من أى حد أو جهة !!! #بهاء_الدين_محمد #سميرة_سعيد #أنغام @samirasaid @anghamofficial #bahaa_eldin_mohamed

A post shared by Bahaa El Din Mohamed شاعر (@bahaaeldinmohamed) on

أنغام وسميرة سعيد وأغنية أكتبلك تعهد

نرشح لك: أحمد إبراهيم: قصة زواجي من أنغام ساخرة

شاهد: يوم مش عادي في ضيافة الإعلامية سالي عبد السلام