شاهد: أول فيلم قصير لنجل أحمد السقا

سارة عوض

نشر ياسين نجل الفنان أحمد السقا، عبر قناته الرسمية بموقع يوتيوب، فيلم قصير باللغة الإنجليزية من بطولته بعنوان Inside out، والذي يهدف من خلاله إلى توصيل رسالة تدعو للأمل، لكل من يمر بمرحلة صعبة في حياته، خاصة الشباب في مرحلة المُراهقة، والخروج من هذه الحالة السلبية من خلال التفكير بشكل مُختلف وإيجابي.

علق “ياسين” عبر حسابه على موقع تبادل الصور “إنستجرام” على الفيلم قائلا: “ناس كتير، علي مستوي العالم, بتواجه مرحلة معينة في حياتهم، و هما في سن صغير. المرحلة دي بيتعرضوا فيها لظروف بتخليهم يفقدوا أي أمل في الحياة و بيحسوا أن حياتهم ملهاش لازمة.” واستطرد: “المرحلة دي ممكن تخليهم يعملوا أي حاجة عشان يهربوا من الاحساس دا أو عشان يعبروا عن نفسهم بطريقة غلط، ممكن تأذيهم شخصيًا، ودلوقتي جه الوقت اللي هعرضلكم فيه المرحلة دي من حياة ناس كتير”.

نرشح لك: شاهد: أين اختفى هؤلاء النجوم؟

وتابع “ياسين”: “لازم نبطل نحكم علي الناس، ولازم نعرف كويس أن كلامنا ممكن يقتل أي حد بيعدي في مرحلة صعبة فيها ضغوط هوا أصلا مش عارف يستحملها ،و دا عشان محدش فينا عارف ايه الظروف اللي غيرنا بيعدي بيها”.

واعتذر الفنان الشاب عن إطلاق الفيلم باللغة الإنجليزية، ومُشيرًا إلى أنه سيتم ترجمته قريبًا.

View this post on Instagram

ناس كتير, علي مستوي العالم, بتواجه مرحلة معينة في حياتهم, و هما في سن صغير. المرحلة دي بيتعرضوا فيها لظروف بتخليهم يفقدوا أي أمل في الحياة و بيحسوا ان حياتهم ملهاش لازمة. المرحلة دي ممكن تخليهم يعملوا أي حاجة عشان يهربوا من الاحساس دا أو عشان يعبروا عن نفسهم بطريقة غلط, ممكن تأذيهم شخصيا. و دلوقتي جيه الوقت اللي هعرضلكم فيه المرحلة دي من حياة ناس كتير. دا فيلم قصير هدفه انه يبعت رسالة لأي حد بيعدي بمرحلة صعبة في حياته انه يفكر كويس قبل ما ياخد أي خطوة, الرسالة دي هدفها ان الناس تفكر برا الصندوق و تبص للظروف من وجهة نظر مختلفة و ايجابية أكتر. لازم نبطل نحكم علي الناس, ولازم نعرف كويس ان كلامنا ممكن يقتل أي حد بيعدي في مرحلة صعبة فيها ضغوط هوا أصلا مش عارف يستحملها. و دا عشان محدش فينا عارف ايه الظروف اللي غيرنا بيعدي بيها.مش هاخد من وقتكوا أكتر من كدا عشان عايزكوا تتفرجوا علي الفيلم و تحاولوا تطلعوا منه بفكرة ليها علاقة بحياتكم. بعتذر علي ان الفيلم English بس الترجمة للعربي هتنزل قريب. Feel بتقدملكم Inside out Link in bio

A post shared by Yasein Saka (@yassosakka) on

تفاصيل الدورة الـ 40 لمهرجان القاهرة الدولي السينمائي