عمرو أديب: "ربنا يحرق اللي طلع ثقافة السيديهات"

قال الإعلامي عمرو أديب، إنه يحدث اغتيال معنوي يوميًا داخل مصر، لأي شخصية أو بطل حقيقي، قائلاً: “لما البلد وحشة كده ومفيش أي حد كويس فيها.. قاعدين ليه فيها وبتكرهوها بالشكل ده ليه وأنتم بتاكلوا عيش منها”.

نرشح لك.. معلومات صادمة عن صلاح الموجي بطل حلوان

أضاف “أديب”، خلال حلقة اليوم الأربعاء من برنامج “كل يوم”، المذاع على فضائية “ON E”، أن ما حدث اليوم من “اتهام وتشويه” لسمعة البطل الشعبي صلاح الموجي الذي انقض على الإرهابي الذى هاجم كنيسة مارمينا بحلوان، واستطاع شل حركته، سيتسبب في خلق حالة من التردد لدى كل مواطن؛ لن تجعله يخاطر بحياته مثل “الموجي” ويتصدى لأي إرهابي.

نرشح لك: ماذا طلب البطل صلاح الموجي من السيسي؟

أكد “أديب” أن “صلاح” جازف بحياته أمام الإرهابي، قائلا: “ده جزاته.. جرا إيه يا بلد!”، منتقدًا نشر صحيفة الحالة الجنائية لـ”الموجي” واتهامه بأنه “سوابق ومسجل خطر”، قائلاً: “هو مفيش بني آدم كويس في البلد، إيه اللي في البلد ده.. اغتيال معنوي كل يوم، اللي حصل مع عم صلاح يوريك إحنا وصلنا لأي مرحلة، الناس بدأت تخاف تعمل الحاجة الصح، ربنا يحرق اللي طلع ثقافة السي دي والملف والتسجيل”.

في نفس السياق، استنكر مقدم برنامج “كل يوم” انتشار ظاهرة التشكيك في كل رموز الدولة خلال الفترة الأخيرة، متسائلاً عن أسباب بقاء الفئات الكارهة للدولة والمشككة في الرموز بمصر حتى هذه اللحظة.