"أديب" يهاجم المشككين في فيديو دهس السيارة المفخخة

دنيا عادل

أعرب الإعلامي عمرو أديب، عن استيائه الشديد من محاولات التشكيك المستمرة في فيديو واقعة إحباط القوات المسلحة لعملية إرهابية استهدفت إحدى الوحدات العسكرية بشمال سيناء، حيث قاموا بإطلاق النار على العربة المفخخة لتنفجر بسائقها الذي كان يرتدي حزاماً ناسفاً.

أضاف “أديب” خلال برنامجه ” كل يوم”، المُذاع على قناة “ON E”، مساء الأربعاء، أنه تم التعامل مع كمية كبيرة من المتفجرات، التي قام مهندسون عسكريون بإبطالها، والتي بلغت حوالي طن ونصف من العبوات الناسفة، قائلاً: “ألف كيلو تقريباً من المتفجرات جه منين ودخل إزاي واتشال إزاي ومين دفع الفلوس دي كلها، حاجة مشوفتش شبيه ليها في أي دولة من دول العالم حتى الدول المنهارة”.

وأشار إلى أن السخرية والتشكيك في مجهودات القوات المسلحة، يشجع انتشار العمليات الإرهابية في مصر وزعزعة الاستقرار الأمني للبلاد، قائلاً: “إحنا وصلنا إن محللين استراتيجيين بيقولوا ليه لما الدبابة طلعت فوق العربية منفجرتش أول مرة وانفجرت تاني مرة”.

تابع: “محدش خد باله إن الراجل بتاع الدبابة وهو سايق عدا وسط العربيتين ومداسش عليهم حفاظاً على الأمن، يعني الديلي ميل تركز على حاجة زي دي وإحنا نتكلم في إزاي منفجرتش؟، هو إنتوا يا جماعة مع الإرهاب ولا ضده؟، رغم إن الفيديو قدامك وبرضو لسة بتشكك”.