أمين: كنت متخيل الشوارع هتتملي شحاتين سوريين

عاتب تامر أمين مقدم برنامج “الحياة اليوم” الشباب المصري بسبب انتظارهم الوظيفة الحكومية والجلوس في المنزل حتى وصول جواب القوى العاملة إليهم بحسب قوله، مُتابعاً: “البلد فيها للي عاوز يشتغل”.

وأضاف “أمين”، خلال حلقة اليوم من برنامجه الذي يُعرض على قناة الحياة، أن مصر بها 400 ألف سوري، وأغلبهم وجدوا فرص عمل ويحققوا الآن أرباح ومكاسب، مُضيفاً: “السوريين قدموا نموذج رائع ودرس لازم نتعلم منه، وكلهم لما جاءوا لمصر اشتغلوا”.

وتابع: “كنت متخيل ان هيجي نص مليون سوري عندنا وفجأة نلاقي الشوارع اتملت شحاتين سوريين، ناس جاية لاجئة فالطبيعي انك هتلاقيهم واقفين في الشوارع بيمدوا إديهم، والمنطق بيقول انهم يعملوا كده لأن معندهمش حاجة خالص لا وطن ولا بيت ولا شغل… لكن هما معملوش كده، اشتغلوا، ومهتموش اشتغلوا إيه… اللي عرف يشتغل في بنزينة اشتغل واللي عرف يشتغل في ورشة اشتغل”

واستطرد: “اللي عاوز يشتغل بيشتغل، واللي عايز يكسب لقمة عيشه بعرقه هيعمل كده، وعارف أن كل شاب يطمح أنه يعمل في مجاله، لكن مش الأماني تدرك، وفي ناس بدأت من تحت الصفر”، مُضيفاً: “اشتغلوا يرحمكم الله”.

وشجع تامر أمين متابعيه على الشراء من السوريين وتشجيعهم، مُشيراً أنه لابد أن يقوم المصريين أيضاً بشغل أي وظيفة أو فرصة عمل حتى وإن كانت بسيطة.

اقـرأ أيـضـًا:

24 تصريحًا لعلاء الكحكي عن النهار 2016

توزيع جوائز مسابقة إعلام.أورج لأفضل مقال في الميديا

تفاصيل برنامج باسم يوسف الجديد

حكاية عمرو مصطفي و”ريحة” شيرين عبد الوهاب

حرام الجسد ..فيلم جديد للكبار فقط

غادة إبراهيم تقاضي “النبأ” بسبب شقق الدعارة

عزمي مجاهد يسب أحمد حلمي

.

تابعونا علي الفيس بوك من هنا

تابعونا علي تويتر من هنا