إلهام شاهين: عمري ما فكرت في الاعتزال

قالت الفنانة إلهام شاهين، إنها قدمت جميع أنواع الأدوار في أفلامها، فقد حرصت على التنوع طوال مسيرتها الفنية، لذلك فإن الأدوار التي تعرض عليها أصبحت مكررة، لافتة إلى أنها لم تفكر في الاعتزال ولكن لن تقدم شيئا قدمته من قبل.

أضافت "شاهين" خلال لقائها ببرنامج "الراديو بيضحك" مع الإعلامية فاطمة مصطفى، والمذاع عبر إذاعة "الراديو 9090": "أنا قدمت كل نوعيات الأدوار، حاولت في مسيرتي أنوع في الأدوار، فبدأ يجي لي أدوار مكررة، هقلد نفسي، أو أدوار غيري من النجمات عملوها، وأنا عايزة دايما أبقى جديدة، فقولت لو مجاليش شيء جديد أنا ممكن أقعد، ميهمنيش أقعد سنين في البيت مش بعلن اعتزالي، عمري ما فكرت في الاعتزال".

نرشح لك: تفاصيل مشاركة محمد سند في مسلسل "فرسان قريح"

أشارت: "أدواري الأخيرة محدش قدمها غيري، آخر دور مسلسل "ألفريدو" محدش قدم مريضة الزهايمر بالطريقة دي، وشخصيتي في "بطلوع الروح" قائد الكتيبة النسائية لداعش، أنا بتطرق للأدوار اللي ممكن غيري من النجمات يخافوا منها".


في سياق آخر كشفت عن سر نقصان وزنها مؤخرا، قائلة: "أنا عملت كل حاجة في وقت واحد، خدت حقن تخسيس، ومش صح أن الواحد ياخد حفن سكر عشان يخس، المفروض فترة معينة أنا طولت، وكل ما أسافر بلد والأقي دواء للتخسيس أجيبه، وخدت أدوية كتير تعبتني، وكنت بروح لدكتور بيعمل أجهزة تساعد على شد الجسم لأن كل ما أخس لازم الجسم يتشد عشان ميوقعش من التخسيس".


يُذكر أن مسلسل "الفريدو" مأخوذ عن كتاب "55 مشكلة حب" للدكتور مصطفى محمود، ويتكون من 10 حلقات. وهو من بطولة إلهام شاهين وأحمد فهمي وندا موسى وأمير شاهين وإيمان السيد وعمر شرقى ومحسن صبرى، ومن تأليف عمرو محمود ياسين وإخراج عصام نصار، إنتاج أحمد عبدالعاطي بالتعاون مع الشركة المتحدة للخدمات الإعلامية.