مسلم: عملت بالهندسة قبل الغناء ولم أتوقع نجاح "اتنسيت"

أمنية محمد

كشف الفنان مسلم، عن سعادته الكبيرة بمشاركته في مهرجان العلمين الجديدة، قائلًا: “أنا مبسوط إن الاهتمام بالمهرجانات بقى موجود عندنا في مصر، وأنصب على الصناعة بتاعتنا، ونقدر نقدم وننافس الدول العربية؛ لأن في توجه عام بصناعة المهرجانات، والحفلات الغنائية اللي بتكون على مستوى عالي”.

كشف مسلم، خلال لقائه مع الإعلامية هدير أبو زيد، والمُذاع على شاشة “dmc“، أن هذا النوع من الحفلات والمهرجانات الغنائية سيخدم مكان جديد بالنسبة للسياحة، مثل مدينة العلمين الجديدة. فالعلمين تستقطب الكثير من الفئات من داخل وخارج مصر، متمنيا أن تكون مصر موفقة في ذلك.

نرشح لك: رضا البحراوي: “مشاركتي في مهرجان العلمين كبيرة”

وفيما يخص معرفته بالفئات التي تتابعه من الجمهور، أوضح: “عشان أنا كنت مهندس، فأنا بفهم جدًا في الأرقام، فبتابع الأرقام واستدل منها على الفئات العمرية اللي بتابعني، ولقيت إن أنا موجود في شريحة عمرية كبيرة، بتسمعني من جميع الأعمار، فده الصراحة بيبسطني”.

وعن أغنية “اتنسيت” وتخطيها 450 مليون مشاهدة منذ طرحها في 2021، قال: “الصراحة مكنتش متوقع نجاحها بالشكل ده، لإني إنسان واقعي جدًا، وهي نزلت بعد ما اعتزلت في 2019؛ بسبب وفاة والدي، فأنا بعد ما رجعت نزلتها”.

أضاف أنه لم يسعه الوقت للتحضير للحفل أو تجهيز مفاجأة للجمهور في مهرجان العلمين؛ نظرًا إلى أنه قد عاد من تونس منذ فترة قصيرة جدًا. مضيفا: “بقالي 3 أيام منمتش، كان عندي مهرجان الحمامات الدولي، فـ للأسف مسعفنيش الوقت اللي أحضر فيه حاجة جديدة، أوقات مثلا بيبقى في موال أنا كاتبه وملحنه فبغنيه في الحفلة، ف ده زي رزق للي بيحضر”.