عزيز الشافعي: ابن زيدون بقى تريند بسبب أغنية "والله أبدا"

علق الملحن والشاعر عزيز الشافعي على الصدى الكبير الذي حققته أغنية “والله أبدا” للهضبة عمرو دياب، والتي تم طرحها مؤخراً عبر تطبيق أنغامي، وهي من كلماته وألحانه.

كتب الشافعي عبر حسابه على تويتر: “والله أبدا.. غنوة تثبت إن الذكاء الطبيعي ممكن يغنيك عن الذكاء الاصطناعي.. وإنك تقدر بعد ألف سنه تقريباً من وفاة الشاعر الأندلسي ابن زيدون ترجعه ويبقى ترند والناس تدور عليه وتسمع حكايته”.

نرشح لك: كلمات أغنية “والله أبدا” لـ عمرو دياب من أشعار ابن زيدون

أضاف: “تجربة جديدة حاولت بتقديمها أكسر الشكل المتعارف عليه للغنوة المصرية في الكام عقد اللي فاتوا ومن حسن حظي وحظ الغنوه إن عمرو دياب يصدق في التجربة دي ويقدمها”.

تابع: “التوزيع الموسيقى للغنوة للموزع الكبير عادل حقي ورؤية الهضبه معاه أكيد في إن المزيكا كمان تبقى فيها تجربة جديدة على الودن العربية، وعلى ودني أنا شخصياً ومتفهم جدا الصدمه أو المفاجأة اللي واضحة في ردود الأفعال سواء اللي حب الأغنية وطلعها السما (ودول الأغلبيه الحمد لله) ، أو اللي مفهمهاش (وده طبيعي جدا) ، أو اللي محبهاش”.

وواصل عزيز الشافعي: “إحنا بس بنرمي حجر في بحر أمواجه هادية وهو بحر الأغنية المصرية اللي طول تاريخها مليانة تجارب واختراعات وتجديد وخروج عن المألوف في محاولات قام بيها أساطير قبلنا بنتعلم منهم ، وبنحاول نقول رأينا ونطرح أفكارنا ونتمنى نكون دايما عند حسن ظنكم”.

أغنية “والله أبدا” من كلمات ولحن عزيز الشافعي، بالإضافة إلى أبيات من الشعر العربي للشاعر الأندلسي ابن زيدون، وتوزيع عادل حقي وميكساج وديجيتال ماستر أمير محروس.