موقف إنساني لشيرين عبد الوهاب مع مريضة سرطان

شدوى ممدوح

لبت الفنانة شيرين عبد الوهاب طلب إحدى المعجبات لرفع معنويات والدتها في رحلة علاجها الكيماوي، وذلك من خلال ‏مكالمة تليفونية لها وعدت فيها بلقائها.

نشرت البلوجر ياسمين عمر، فيديو يوضح مدى تأثر وسعادة والدتها بمكالمة شيرين، وذلك على موقع تبادل الصور والفيديوهات “إنستجرام“، وقالت شيرين: “أنا تحت أمرك في أي وقت، وأنا مبسوطة إنك فرحانة أوي نتقابل أمتى بقى؟ خلينا نعدي أول كام يوم بس عشان عايزة أجيلك“.

نرشح لك: بعد أزمتها.. أول طلب لشيرين عبد الوهاب من مدير أعمالها

 

وعلقت ياسمين عمر على الفيديو، وكتبت: “بصراحة وسط الأحداث الأخيرة اللي حصلت مع شیرین عبدالوهاب و على الهجوم على عفويتها و في وسط الإحساس بالشفقة و كمية “يا حرام” و “شوفوا بقت عاملة إزاي” مكنش ينفع متكلمش عن شيرين الإنسانة بنت البلد الجدعة اللي لما طلبت رقمها علشان مامتي بتحبها جداً ونفسيتها كانت متدمرة من العلاج الكيماوي اللي غير شکلها ووقع أسنانها كان نفسي أعمل أي حاجة تفرح مامتي و فكرت في شيرين اللي رحبت بكل حب إنها تكلم مامتي و تسأل عليها و تطمن عليها كل شوية“.

أضافت: “ومش بس کمان تروح لحد عندها علشان تفرحها و كان ليها سبب كبير أوي بعد ربنا إن معنويات ماما تتحسن كدة أنا شايفة شيرين ست مصرية جدعة بنت بلد زي القمر، صوت مفيش زيه والأهم من ده قلب مفيش أطیب وأحلة منه، شكراً یا شیرین علشان وقفتي للأذي وادتينا درس من تجربة وحشة مريتي بيها و قومتي لنفسك و لجمهورك أنا وماما والوطن العربي و العالم كله بنحبك زي ما أنتي شیرین أنتي زي القمر“.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Yasmin Omar (@yasmin_0mar)

كانت قد أحيت الفنانة شيرين عبد الوهاب مساء يوم السبت، حفلا غنائيا، في مهرجان قرطاج الدولي للموسيقى بتونس.

ووجهت خلاله رسالة شكر لجمهورها الذي ساعدها على تخطي أزمتها الأخيرة، وخاصة طبيبها الذي شجعها لإحياء الحفل.

وغنت في الحفل العديد من أغانيها مثل أغنية (مشاعر، وكتر خيري، والوتر الحساس) وغيرها، ويعتبر هذا الحفل هو الأول بعد أزمتها الأخيرة مع طليقها الفنان حسام حبيب.

أما عن أزمتها مع طليقها فكانت شيرين عبد الوهاب قد قدمت بلاغا للنائب العام بتهمة التشهير بها، على خلفية البوست الذي شاركه حسين حبيب والد حسام حبيب.

حمل البلاغ الذي قدمته شيرين رقم 32260 بتهمة التشهير بها حيث طالب محامي شيرين عبد الوهاب في نهاية البلاغ باتخاذ الإجراءات القانونية بذلك البلاغ والتحقيق في الواقعة تحقيقًا قضائيًا وتقديم المشكو في حقه للمحاكمة الجنائية بتهمة السب والقذف والتشهير في حق الشاكية.

كان والد حسام حبيب كتب عبر حسابه على “فيس بوك”: “والله مش عشان ابني ده أخلاقه زي الملايكة أنا شخصيا بتعلم منه.. اللهم انصره كما نصرت داوود ونجه كما نجيت موسى واحميه كما حميت إبراهيم من النار قال النبي أحسنكم أحسنكم خلقا، الله ناصرك على كل مفترى كداب وعلى ناكر الجميل هل جزاء الإحسان إلا الإحسان”.