ما بين اعتراف بالحب وتهديد بالذبح.. رسائل قاتل نيرة أشرف

كشفت حيثيات حكم محكمة الجنايات، برئاسة المستشار بهاء الدين المري، الصادر بحق المتهم محمد عادل قاتل زميلته نيرة أشرف الطالبة بجامعة المنصورة، بالإعدام شنقا، عن عدد من الرسائل التي بعث بها القاتل لضحيته، واتضح فيها تدرج مشاعر حبه لها للتهديد بالقتل.

أكدت المحكمة في حيثيات الحكم، بأن القاتل توهم حب نيرة له، والتي رفضته وأسرتها أكثر من مرة، واعترض طريقها مرارًا ما دفع الأسرة لتحرير محاضر ضده، فبدأ في تهديدها برسائل على هاتفها المحمول.

نرشح لك: 3 محاولات فاشلة.. كيف خطط قاتل نيرة أشرف للجريمة؟

ومن ضمن تلك الرسائل كانت رسالة له يعترف فيها بحبه لها عقب انتهاء امتحانات صيف 2021 وجاء فيها: “أنا محتاجلك أوي، أوعدك حتشوفي إنسان جديد، أنا اتغيرت جامد الفترة اللي فاتت، عملت حاجات غلط كتير بس عملت حاجات أحلى، طب والله وحشتيني، ووحشني صوتك”.

ثم كان رده على رفضها وتجاهلها الرد عليه: “أنتي بتاعتي وبس يا ……. بمزاجك أو غصب عنك، ومفيش مَخلوق حيلمس شَعرة منك غيري، ومفيش دكر هييجي ناحيتك، يبقى حَد كدة يقربلك، أو انتي تقربي لحد، إنت لازم تسمعيني لو غصب عنك”.

وأخيرًا الرسالة الأخيرة لها في شهر رمضان والتي هددها فيها بالذبح: “والله نهايتك على إيدي يا نيرة، تاني مفيش فايدة، ودِيني لاقتلك، وعَرش ربنا ما سَايبك تتهنِّي لحظة، هَدبحك، وديني لادبَحك، دانا أدبحك أسهلي، إنتِ حسابك معايا تقيل أوي، بلاش تزوديها عشان وعهد الله ما هسيب فيك حتة سليمة ويبقا حَد غيري يلمس منك شَعرة، صحيح الفــــــترة الجاية اتعلمي ضرب النار، أو شوفي محمد رمضان أو السقا يدربوكي بوكس، علشان نهايتك على إيدي يا نيرة، أهو طالما الدنيا مجمعتناش تجمعنا الآخرة”.