علي الحجار: المهرجانات مبتقدمش رسالة والفن لازم ينضف

قال الفنان علي الحجار، إن جمهوره يجيد سماع الأغاني ويستطيع الاستمتاع بالأغنيات ذات الإيقاع ويتفاعل معها بالتصفيق وهو جالسا على مقعده.

أضاف “الحجار” خلال لقائه مع الإعلامية شيرين سليمان، ببرنامج “سبوت لايت” على قناة صدى البلد: “أرجو تحصل عدوى والجمهور السميع يرجع تاني”.

نرشح لك: علي الحجار: القرآن الكريم حسن ثقافتي ونطقي للحروف


وحول طريقته في اختيار أغانيه وسر رفضه الترشح لمنصب نقيب الموسيقيين، قال إنه لديه ذكاء فني في اختيار الشعر والأغنية المكتوبة، والملحن الجيد والموزع الذي يستطيع توزيع هذا النوع من التلحين، والاستديو المناسب للتسجيل، مضيفا: “أنا ضعيف في الإدارة فحرام أبقى نقيب وأدير مستقبل حوالي 12 ألف موسيقي في جميع محافظات مصر، مش هعرف أعمل كده”.

أما عن رأيه في أغاني المهرجانات وقرار النقابة بمنع مجموعة من مؤدي هذا النوع من الغناء، فقال على الحجار: “مسمعتش أغنية مهرجان واحدة بتوصل رسالة أو تقدم هدف ما، حتى أغنية الحب لازم تعالج الشخص نفسيا، والموسيقى ترقي ذوقي”.

أضاف: “الفن مش وظيفته نقل واقع حاصل في فترة زمنية، فيها مثلا الناس بقت لغتها بالطريقة الفلانية، لا.. الفن يرتقى بالناس.. والفن لازم يبقى نظيف مفيهوش شوائب، وأنا شايف إن نظافة الفن كانت موجودة في عصر كان فيه أقل مطرب جامد أوي، مينفعش دلوقتي نشوف حد مبيعرفش يغني يبقى مفروض على الناس”.

على الحجار

طه دسوقي يتحدث مع “إعلام دوت كوم” عن أعماله والستاند أب كوميدي