زاهي حواس: اكتشاف وادي المومياوات الذهبية يعد أعظم كشف أثري

تحدث عالم الآثار د. زاهي حواس عن أكبر كشف أثري أبهره، في ظل سنوات عمله الطويلة بالاكتشافات الأثرية.

قال حواس للإعلامية لميس الحديدي في برنامج كلمة أخيرة عبر قناة ON، إن اكتشاف وادي المومياوات الذهبية كان أعظم كشف أثري وما زال العالم كله يتحدث عنه، موضحا أنه ظل 4 مواسم في الواحات البحرية يحفر مع زملائه للكشف عن هذا الأثر العظيم، مضيفا: “الشباب اللي بيحفروا معايا دلوقتي اتعلموا.. ده اللى عمله شباب مصريين أنا علمتهم”.

نرشح لك: مصطفى مدبولي يحذر من البناء على الأراضي الزراعية: مش هنلاقي ناكل!

تابع في نفس السياق: “أنا طلعت شباب برة مصر وأحلفهم على المصحف إنهم لازم يرجعوا عشان يشتغلوا معايا واتكلمت عنهم في كتابي (الحارس)”، وأردف أن كشف المدينة الذهبية هذا جعله فخورا جدا.

في سياق مختلف، كشف الدكتور زاهي حواس جوانب وذكريات ومواقف جمعته مع شخصيات عالمية، بداية من شائعة “الزئبق الأحمر” ودوره في اكتشاف الآثار، قائلاً: “الزئبق الأحمر ده شائعات، وبيضحكوا على الناس”، كاشفا عن أن أحد الأمراء في الدول العربية جاء إليه طالباً منه زئبق أحمر، قائلاً: “جالي أمير طلب مني الزئبق الأحمر، وكان عايز يديني 100 ألف دولار، واتضحك عليه فعلا من مصريين، وباعو له الوهم، وأخدوا فلوسه، وفيه ناس بتقول أن الشخص لو أخذ الزئبق الأحمر من حلق المومياء هيسخر الجان، وهيعمل اللي هو عايزه.. ودي حاجة مش موجودة بالأساس”.