شاشة

أحمد فهمي يروي كواليس صناعة تمثاله الشمعي في متحف “مدام توسو”

كشف الفنان أحمد فهمي، تفاصيل تمثاله الشمعي في متحف “مدام توسو” في دبي، وكواليس تحضيراته له منذ 3 سنوات.

قال “فهمي” خلال مداخلة هاتفية مع برنامج “يحدث في مصر” مع الإعلامي شريف عامر، أمس الأربعاء عبر شاشة “mbc مصر”: “من 3 سنين تقريبا، كلموني في متحف مدام توسو في لندن وقالوا لي إنهم هيفتحوا في دبي وإنهم عايزين يعملو لي تمثال، ورتبوا مع إدارة أعمالي عشان ياخدوا المقاسات، وجه فريق بالفعل لمصر ياخدوا مقاساتي وفضلوا 7 ساعات تقريبا”.

نرشح لك: أكرم حسني يعلن عن الجزء الثاني من فيلم “بنك الحظ”

أضاف: “أنا كنت مصور كل الخطوات دي، بس هما قالوا لي شرط في العقد إن مفيش أي إعلان قبل ما التمثال يكون موجود.. وكمان اكتشفت انه لازم اللبس اللي يلبسوا التمثال يكون لبسي أنا، فخدوا البدلة بتاعتي وحتى الشراب”.

أردف: “لما روحت شوفت التمثال مكنتش متخيل إنه هيبقى كده، وكمان في خلال الشهور اللي جاية هيبقى ليا تمثال بيتكلم ودي خطوة جديدة في مدام توسو، وحاليا بسجل الكلام اللي التمثال هيقوله”.

كانت الفنانة أميرة فرج، وجهت رسالة إلى زوجها الفنان أحمد فهمي، وهنأته بمناسبة عمل تمثال من الشمع له في متحف “مدام توسو” في دبي.

نشرت “فرج” عبر حسابها الشخصي على موقع تبادل الصور والفيديوهات إنستجرام، صور لأحمد فهمي مع التمثال، وكتبت: “مبروك، أنا فاكرة كويس قلتي من سنين كتير في يوم من الأيام هبقى مشهور جدا وهيبقى عندي تمثال، تستاهل أكتر من كده باجتهادك وطموحك فخورة بيك قوي، وبحب إصرارك ونجاحك ورؤيتك للمستقبل اللي دايما صح”.

ويعد متحف “مدام توسو” من أشهر متاحف الشمع في العالم، ,يُعرض فيه تماثيل للشخصيات العالمية البارزة في مجالات مختلفة، ومتحف الشمع الشهير “مدام توسو” قد افتتح فرع جديد له في دبي، وكانت المطربة بلقيس فتحي أولى المشاهير الذين يضم المتحف الجديد تمثالا لهم، وأيضا الفنان كاظم الساهر.

أيضا، يعود الفنان أحمد فهمي، لتقديم البرامج ، حيث تعاقد على تقديم برنامج جديد على قناة الحياة، وذلك وفقا لـ ET بالعربي.

ولـ أحمد خبرة كبيرة في تقديم البرامج، فكانت أولى تجاربه عام 2013 عندما قدم الموسم الثاني من برنامج “آرب أيدول” وبعدها قدم الموسم الثالث والرابع أيضاً، قبل أن ينتقل لتقديم برنامج “Hit الموسم”، وفي نفس العام قدم فهمي برنامج “محارب النينجا بالعربي”، وكانت آخر برامجه عام 2020 “سهرانين معاكم بالبيت”.

يذكر أن آخر أعماله كان مسلسل “وكل ما نفترق”، والذي عرض في رمضان الماضي وقام ببطولته ريهام حجاج وعمرو عبد الجليل ورانيا يوسف ومحمد الشرنوبي.

حمادة مراسل إعلام دوت كوم راح يحقق في “الجريمة” بنفسه، من العرض الخاص للفيلم

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock