هاني شاكر عن المهرجانات: إسفاف وهقف قدام ربنا ومش هضحك عليه

قال الفنان هاني شاكر، إنه مع منع المهرجانات وحال إجراء استفتاء على بقاء أو منع المهرجانات سيفوز صوت منع المهرجانات.

أضاف “شاكر” خلال لقاء في برنامج “حبر سري”، مساء الخميس، المذاع عبر شاشة “القاهرة والناس”، مع أسما إبراهيم: “ناس كتير قوي وشباب كتير قوي قابلوني ومبسوطين جدا من الإجراءات التي تتخذها النقابة، ضد مطربي وأغاني المهرجانات”.

نرشح لك: طارق الشناوي عن تصريح لـ هاني شاكر: “رخيص أوي”

 

أشار إلى أن الشباب يرغبون فى الاستماع إلى الأعمال الفنية الجيدة، ورد عل اعتبار أن المهرجانات هي الصوت السائد الآن، قائلا: “أنا هقف قدام ربنا ومش هضحك عليه وربنا عارف إن ده إسفاف وابتذال”.

أضاف: “تبقى كارثة لو المهرجانات بقت اللغة السائدة في العالم.. دا يبقى يوم القيامة قرب، مع احترامي للمهرجانات واللي بيحبوها تبقى الصورة المتاخدة عن الفن المصري هما مطربي المهرجانات”.

تابع: “الكثير من نوعية هذه المهرجانات لا أخلاقي ولا يناسب العادات والتقاليد الاجتماعية، واللي يهمني ربنا بس وبعمل اللى يمليه عليا ضميري أنا ومجلسي في نقابة المهن الموسيقية لحماية الذوق العام”.

في سياق آخر، قال إن المطرب الكبير محمد ثروت من الأصوات الرائعة ولكنه ظلم نفسه فنيا بسبب ابتعاده عن الفن وانشغاله بأعماله الخاصة، قائلا: “محمد ثروت ظلم نفسه ومركزش في الفن، وشغله الخاص أخده شويه ولكنه من أحلى الأصوات”.

ورد على تصريحات منسوبة لإيمان البحر درويش قال فيها إن بعض أغاني هاني شاكر “مينفعش يغنيها راجل ومنها (لو بتحبي حقيقي)”، قائلا: “هي وجهات نظر وكون الإنسان يحس بألم شديد وانهيار ممكن الراجل والست يحسوا به”.

استكمل: “أغنية لو بتحبي حقيقي من أحلى وأجمل الأغاني ورأي إيمان البحر درويش تحصيل حاصل، وأنا غنيتها وأنا مقتنع بيها ولو قعدت لكل حد على الوحدة مش هنخلص”.

هاني شاكر

ليه بنحب ماجد الكدواني؟