بعد عرض واقعة تحرش.. الداخلية تستجيب لبرنامج "مساء dmc"

أعلن الإعلامي رامي رضوان، استجابة وزارة الداخلية وتفاعلها مع واقعة التحرش بطالبة جامعية في منطقة التجمع الخامس من قبل سائق ميكروباص، والتي تم عرضها خلال حلقة اليوم الثلاثاء من برنامج “مساء dmc”.

أوضح “رامي” عبر حسابه على موقع التدوينات القصيرة “تويتر” أنه تم إلقاء القبض على السائق، معلقا: “بعد عرض واقعة التحرش التي تعرضت لها رانيا..في حلقة اليوم من ⁧مساءDMC‬⁩، تلقينا مكالمة من وزارة الداخلية تؤكد أنه تم إلقاء القبض على السائق المتحرش، شكرا وزارة الداخلية”.

نرشح لك: وزارة التجارة تقرر وقف استيراد “التوك توك”

أضاف: “كنت واثق في سرعة التحرك وكل التحية لرانيا وحسن تصرفها، وأسرتها التي دعمتها في عمل بلاغ وعدم التفريط في حقها”.

واقعة التحرش بطالبة جامعية

كانت طالبة تدعى “رانيا سليمان” نشرت عبر حسابها على “فيسبوك” منشور أوصحت فيه تعرضها للتحرش من سائق ميكروباص، وكتبت: “أنا حرفيا بكتب البوست ده وأنا منهارة. ومكنتش متخيلة ان ممكن في يوم أنزل بوست زي ده مش عارفه أوصفلكم إحساس الخوف والتعب النفسي والجسدي اللي أنا فيه أنا مرضتش أنزل الفيديو عشان نفسيتي أنا كفايه انه في تلفوني وكل ما بشوفه بنهار”.

أضافت: “أنا كنت راكبة التجمع من موقف الحصري مكنش فيه غير مكانين جنب السواق وأنا ركبت وبنت جنبي، وفي نص الطريق حاسه بحاجه على رجلي وأنا مش عاوزه أعمل شوشرة عشان مظلمهوش فا تاخرت نفسي، وهو مصمم برضو لحد ما قررت أطلع تليفوني وأصوره على الأقل أخد حقي قانوني ايده كانت مش ثابته وكان عمال يديني في جنبي، هو طبعا مش بيديني في جنبي هو عاوز يلمس أي حته وخلاص صورت اللي صورته وخوفت اوجه الفون عند وشه”.

استطردت: “ولما كله نزل قولت هنزل لسه باخد شنطتي لاحظ ان الكاميرا مفتوحه شد ايدي ومرضيش ان انزل يقولي خدي تعالي معايا يا تيجي معايا ياتجيبي التلفون فضلت أقاوم ونطيت من العربيه وأول مانزلت صورته وصورت العربية و الحمدلله ان لحقت لأنه جري”.

الرجل المصري المظلوم.. من يدافع عنه؟