تركت الطب بسبب حبها للطهي.. أبرز المحطات في حياة الشيف سلمى سليمان

شاركت الشيف سلمى سليمان، مع متابعيها معلومات عن بدايتها في مجال الطهي وعن حياتها بصفة عامة، واستعرضت المراحل التي مرت بها والبرامج التي قدمتها، وقالت إنها قبل أن تصبح شيف، كانت طبيبة ولديها ماجستير في طب وجراحة العيون.

تابعت “سليمان” خلال مقطع فيديو عبر حسابها على تيك توك، أنها كانت تحب الطهي جدا، مضيفة أنها في بداية حياتها كانت تقدم فقرة طهي في برنامج “صباحك سكر زيادة”.

نرشح لك: شيماء زيتون: ما زلت أحلم بلقب الشيف


استكملت: “بعد كده ربنا أكرمني ودخلت فتافيت، قناتي المفضلة، وكان أول برنامج ليا هناك برنامج “من مصر”، كان وصفات من مصر، والبرنامج ده اشتهر إن أنا كنت بلبس فيه أحمر، وده علشان علم مصر يعني”.

أردفت: “بعد كده قدمت برنامج اسمه سلمى في البيت، البرنامج ده كان رائع، بحبه جدا، برنامج كان فيه تصوير داخلي وتصوير خارجي الناس كانت بتفتكر إن الاستديو ده مطبخي، لأني كنت مزوقاه وحاطة فيه صور لأولادي، بعد كده عملت برنامج دبر ووفر ده كان بيتكلم عن ميزانية البيت وازاي نحافظ عليها ونطبخ أكلات حلوة، وكنت في كل حلقة بقدم ميزانية الوصفة”.

اختتمت الشيف سلمى سليمان: “واشتركت في مهرجانات الطعام سواء في دبي أو قطر وكنا بنعمل مسرح لفتافيت، بعد كده فتحت قناة اليوتيوب الخاصة بتاعتي وكان عندي إنستجرام وحاليا بقدم وصفات على تيك توك، ودلوقتي بقدم برنامج على قناة دريم اسمه حكاية أكلة”.