القصة الكاملة لظهور هاشتاج "يوميات.خ.م"

خلال الساعات القليلة الماضية، انتشر عبر مواقع التواصل الاجتماعي هاشتاج عنوانه يوميات خ م ، وتفاعل معه الكثيرون من مستخدمي السوشيال ميديا.

الهاشتاج اتضح أنه يتعلق بقصة شاب أخفى زواجه الأول عن فتاة عقد قرانه عليها وكانا ينتظران زواجهما بعد أيام، ولكن ما أوقفه علم الفتاة بزواجه بالمصادفة، بل وعلمها بأنه خطب فتاة أخرى غيرها، لتعلن على حساباتها عبر السوشيال ميديا صدمتها مما حدث معها.

نرشح لك: تقرير يرصد أبرز 10 خبراء للسوشيال ميديا في 2021

الفتاة تدعى رهف تاج الدين طبيبة وخبيرة تجميل من محافظة الشرقية، وقبل يومين كتبت على حسابها عبر فيسبوك تفاصيل اكتشافها لخداع خطيبها الذي يعمل طبيبا ومن محافظة المنصورة، فقررت فضحه لتحذير الفتيات منه ومن تكرار نفس الأمر معهن بطرق أخرى، وكتبت الهاشتاج في نهاية منشوراتها تلك، وحرفا خ م هما اختصار لأول حرفين من اسم الطبيب المقصود.

تفاعل مستخدوا السوشيال ميديا مع بوستات رهف وتداولا بقوة الهاشتاج، وأعلنوا عن دعمهم لها وفضحهم للطبيب الخائن، وتطور الأمر لكوميكس عن القصة.

الإعلامية رضوى الشربيني نشرت هاشتاج يوميات خ م عبر حسابها على تويتر، وعلقت: ” الاستاذ البجح، متجوز ومراته حامل وكاتب كتابه على واحده تانيه وخاطب التالته ومصاحب الرابعة، ده أنت مش هتزعل عادى”.

رهف تاج الدين كتبت على حسابها عبر فيسبوك قبل ساعات معلنة أنه سيكون آخر بوست تكتبه عن القصة، وعلقت: ” البوست الأخير ليا هنا بخصوص الموضوع، وهاخد أجازة من هنا علشان الموضوع بقى صعب عليا وضاغطني بشكل لا يحتمل، جايز يكون اللي حواليا وغضبانين علشاني مبسوطين بالتريند علشان يكون الموضوع عبرة وتوعية، وأنا المفروض أكون قوية وأنا هكون قوية وهعدي الأزمة بس محتاجة أرتاح وأبعد عن الضغط ده.

أنا مش عايزة فولورز ولا عايزة أطلع في برامج ولا أكتب تصريحات لجرايد، أنا مش عايزة غير إني أقول لكل بنت ما تغرقش بكل مشاعرها ، وتاخد بالها من علامات كتير ما تبانش طبيعية، زي إنه مش عايز يعمل engaged  ليكي على الفيسبوك رغم خطوبتكم الرسمية ويفضل سينجل!

مهما كان الشخص جميل ومؤدب ومحترم وبيحبك وبيحترمك، ما تديش الأمان الكامل علشان ده اللي خلاني أقع فريسة سهلة لتصديق كل كدبة منه، بالعكس أنا لو كانت عندي شكوك مسبقة كانت الصدمة هتكون أهوّن.

لازم تسألوا كويس عن الشخص وتعرفوا كل الحقايق مش بس اللي بيقولها عن نفسه”.

البوست الأخير ليا هنا بخصوص الموضوع، وهاخد أجازة من هنا علشان الموضوع بقى صعب عليا وضاغطني بشكل لا يحتمل، جايز يكون اللي…

Posted by ‎رهف تاج الدين‎ on Wednesday, 7 April 2021

نرشح لك: شيرين: ابتعدت عن “السوشيال ميديا” للتشكيك في وطنيتي