الأخيرة

محمود الليثي: مسلسل بين السما والأرض “في حتة تانية”

أعرب الفنان محمود الليثي عن سعادته بالمشاركة في مسلسل بين السما والأرض، الذي من المقرر عرضه خلال موسم دراما رمضان 2021.

كتب الليثي على حسابه عبر فيسبوك: “القريبين مني عارفين ان مش من طبعي اتكلم عن عمل شغال فيه كتير قبل عرضه وبستنى الناس هي اللي تتكلم.. بس عايز اقول ان مسلسل “بين السما والارض” عاملي حاله من البهجه و الاشباع غير طبيعية”.

نرشح لك: 6 ملاحظات على برومو مسلسل “بين السما والأرض”

أضاف: “لو رجعنا للاصل القصه للاديب العالمي نجيب محفوظ وشاركه في الكتابة المخرج صلاح ابو سيف ودي مش حاجه هينه خااالص.. لو رجعنا للفيلم فهو فيلم تقيل على العقل خفيف على القلب، فكره تحويل الفيلم لمسلسل مكنتش متقبلها قبل ما أبدأ في قراءة السيناريو.. ولكن بعد ما قريت اختلف الموضوع تماما لاني شفت اشخاص تانيين جوه الاسانسير.. حيوات معقدة.. مشاعر مختلطه ومختلفه، موسم رمضان موسم صعب وفيه اعمال كتير حلوه ومعموله بإتقان و نجوم كبار ومؤلفين تقال ومخرجين مبهرين.. بس انا كمشاهد قبل ما أكون جزء من العمل بقولكم ان المسلسل دا في حته تانية”.

 

القريبين مني عارفين ان مش من طبعي اتكلم عن عمل شغال فيه كتير قبل عرضه و بستنى الناس هي اللي تتكلم
بس عايز اقول ان مسلسل…

تم النشر بواسطة ‏‎Mahmoud Ellisy‎‏ في السبت، ٢٧ مارس ٢٠٢١

يذكر أن مسلسل بين السما والأرض مأخوذ عن قصة الأديب الكبير نجيب محفوظ، بطولة هاني سلامة ودرة، يسرا اللوزي، سوسن بدر، نجلاء بدر، نورهان، ندى موسى، أحمد بدير، منى عبد الغني، محمود الليثي، سيناريو وحوار إسلام حافظ، ومن إخراج محمد العدل.

وتدور أحداث المسلسل حول تعطل مصعد كهربائي في إحدى عمارات أحياء القاهرة بركابه بين السماء والأرض، حيث يتعرض الركاب المتواجدون داخل المصعد لمشكلات عدة، وكل شخص منهم لديه مواقف وذكريات مختلفة عن الآخر، كما إنهم مختلفين من الطبقات العليا والمتوسطة والفقيرة.

وقدم المسلسل من قبل في فيلم سينمائي عام 1959، وشارك فيه عدد كبير من الفنانين، أمثال عبدالسلام النابلسي، وهند رستم، وعبد المنعم إبراهيم، ومحمود المليجي، وسعيد أبو بكر، ونعيمة وصفي، وعدد كبير من ضيوف الشرف الذين ظهروا لمشهد واحد.

يشار إلى أن تتر مسلسل بين السما والأرض سيكون بصوت الفنان رامي جمال، وهو يعد أول تتر رسمي في مسيرته الفنية.

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock