أيمن بهجت قمر يطالب "الموسيقيين" بالتحقيق مع رامي صبري

طالب الكاتب أيمن بهجت قمر، نقابة المهن الموسيقية بالتحقيق مع الفنان رامي صبري، بعد أن طرح أغنية “شكرا” للفنان عمرو دياب بصوته.

نشر “قمر” عبر حسابه الشخصي على موقع “فيس بوك” الأغنية التي طرحها رامي صبري، وعلق عليها كاتبًا: “هو إزاي رامي صبري يحط صوته على أغنية مش بتاعته، أنا بطالب بالتحقيق في نقابة المهن الموسيقية ولازم الشاعر تامر حسين والملحن عزيز الشافعي وشركة ناي يرفعوا قضية تعويض”.

نرشح لك: تفاصيل جديدة في أزمة رامي صبري وعزيز الشافعي

تابع: “أغانينا مش مشاع لأي حد في دماغه حسابات بيصفيها لازم عقاب رادع اللي يسمح لنفسه يحط صوته على عمل لا يملكه، لازم وقفه مع المصنفات الفنية ووزارة الثقافة ولازم يتم وضع قوانين وتغليظ للعقوبات عشان أي حد يرتدع.. هي مش سويقة”.

هو ازاي رامي صبري يحط صوته على اغنيه مش بتاعته .. انا بطالب بالتحقيق في نقابة المهن الموسيقيه ولازم الشاعر تامر حسين…

تم النشر بواسطة ‏‎Ayman Bahgat Kamar‎‏ في الاثنين، ١١ يناير ٢٠٢١

 

فيما علق الشاعر تامر حسين، على ما كتبه أيمن بهجت قمر، كاتبًا: “رداً على بوست صديقي الشاعر الكبير أيمن بهجت قمر، أنا ذوقياً للمرة المليون حاولت أصلح اللي بيعمله وقلت انه زيه زي ( الفانز اللي بتعمل cover ) لـ الأغنية بما إنها نزلت رسمي ولكن الحقيقة إنه في سوء نية وتجاوز سخيف ووجه مقارنة مش في صالحه لو غنى ٢٠ سنة كمان لقدام”.

أضاف: ” معرفش مُصر يخسر ليه وفعلاً قلبت سويقة وجهل بالقانون وجهل في التعامل مع الزمُلاء والكبار رامي محتاج يفهم ذوقيات كتير في المهنة دي وفي الأصول ويثقف نفسه شوية ويدخل مرحلة النُضج ويعرف إن الفن أخلاق ويتعلم من زمايله اللي سابقينه بأخلاقهم قبل فنهم بيخسر وهيفضل يخسر، حماقي وتامر حسني، هيفضلوا في حتة تانية بأخلاقهم قبل فنهم”.

رداً على بوست صديقى الشاعر الكبير
أيمن بهجت قمر

انا ذقياً للمرة المليون حاولت أصلح اللى بيعمله وقلت انه زىه زى(…

تم النشر بواسطة ‏‎TAMER HUSSIEN‎‏ في الاثنين، ١١ يناير ٢٠٢١

يذكر أن رامي صبري، كان قد اتهم عزيز الشافعي بأنه قام بإعطاء عمرو دياب أغنية “شكرا” و “زي ما انتي” وأنهما كانا لرامي، وهذا ما نفاه عزيز الشافعي.