رسالة منى سلمان لمنتقدي احتفالية محمد صبحي

علقت الإعلامية منى سلمان، على الانتقادات التي وجهت مؤخرًا، للفنان محمد صبحي، بعد الحفل الذي أقامه لتكريم النجوم بمناسبة مرور 50 عامًا على مشواره الفني.

نشرت “سلمان” عبر حسابها الشخصي على موقع “فيس بوك” منشورًا دافعت من خلاله عن “صبحي”، وجاء نصه كالآتي: “طيب أنا مختلفة مع الناس اللي شافت تكريم محمد صبحي لرفاق مسيرته نرجسية وتعالي، وعلى العكس شفتها لمسة وفاء و تعبير عن الامتنان، ولأني حضرت الحفلة شفت الأهم من سعادة الفنانين اللي حضروا سعادة أبناء الراحلين اللي تقريبا قبل كدة محدش افتكر آبائهم وخصوصا إن كتير منهم كانوا في الكواليس مش على خشبة المسرح”.

نرشح لك: الحاصلون على تمثال محمد صبحي يردون على الإنتقادات

تابعت: ” بالإضافة لإن العرض اللي اتقدم كان أكتر من إنه يكون احتفاء بمسيرة فنان عمرها خمسين سنة ممكن تحبه أو تكرهه حقك، لكن ما تقدرش تنكر قدرته على تقديم تجربة مهمة ومستمرة بقت جزء من ذكرياتنا ، لكن الأهم إن الأمسية كانت كشف حساب لحالة مصر الإبداعية من أول الستينيات -وما أدراك ما الستينيات- والمقارنة مع الوضع الحالي اللي المواهب بتتولد فيه وتموت بحسرتها من غير ما يكون عندها فرصة تحقق أحلامها”.

اختتمت: ” متفهمة إن فيه ناس مختلفة مع بعض أراء صبحي في السنين الأخيرة، أنا شخصيا بحب الجوكر وعرفة الشواف أكتر من ونيس، لكن استسهال إطلاق الأحكام هو إحدى سمات السوشيال ميديا مع الأسف”.

طيب أنا مختلفة مع الناس اللي شافت تكريم محمد صبحي لرفاق مسيرته نرجسية وتعالي ، وعلى العكس شفتها لمسة وفاء و تعبير عن…

Posted by Mona Salman on Sunday, 20 December 2020