قبل نهائي أبطال أفريقيا.. 7 فنانين ينبذون التعصب

عمر دياب

ساعات قليلة على اللقاء المنتظر بين النادي الأهلي ونادي الزمالك في المباراة النهائية بدوري أبطال أفريقيا، الذي يشهد حالة ترقب كبيرة جماهيريا على مواقع التواصل الاجتماعي وكذلك على مستوى المشاهير والفنانين الذين طالبوا عبر حساباتهم بمواقع “السوشيال ميديا” نبذ التعصب بين الجماهير.

رصد إعلام دوت كوم أبرز تصريحات الفنانين عن نبذ التعصب بين جماهير الأهلي والزمالك، قبل لقاء الفريقين:

نرشح لك: 12 تصريحا لـ ياسر جلال.. أبرزها عن مسلسه في رمضان 2021

1- تامر حسني

رأيي الشخصي المُتواضع، مهما اتكلمنا كلنا فى الروح الرياضية الجميلة في كرة القدم مش هيكون كلامنا مؤثر زي أصحاب الرياضه نفسها، يعني لو صداقتهم الطيبة تبان في العلن من خلال بوستات فيها سلام بين اللاعبين، هتخليهم ينقلوا الروح السلمية دي للناس ولكُل الجماهير، ولو أثناء المباراة حد خبط حد يعتذر له ويطّمن عليه الناس فورا هتفرح بالروح دي والروح دي هتنتقل للبيوت وللجماهير ومش هيكون في أي نزاعات.

رأيي الشخصي المُتواضع ….. مهما اتكلمنا كلنا في الروح الرياضيه الجميله في كرة القدم مش هيكون كلامنا مؤثر زي أصحاب…

Posted by Tamer Hosny on Friday, November 27, 2020

2- يوسف الشريف

أيا كانت النتيجة ألف مبروك لمصر البطولة، وإن شاء الله الأهلي والزمالك يقدموا مباراة تليق باسم مصر.. البطولة لمصر لا للتعصب.

3- إيهاب فهمي

مصر أهم منا جميعا من الأهلي والزمالك شجع فريقك لو فاز افرح لو اتهزم دايما شجعه لحد ما ينتصر، في النهاية هو ماتش كرة ليس أكثر، الوطن أهم اوعى حد ياخدك لفتنة تحت بند أنا فرحان أو زعلان، تحيا مصر بنا جميعا بإذن الله ماتش رائع من الفريقين وكله مكتوب عند الله.

مصر اهم منا جميعا من الاهلى والزمالك شجع فريقك لو فاز افرح لو اتهزم دايما شجعه لحد ماينتصر فى النهايه هو ماتش كره ليس…

Posted by Ehab Fahmy on Thursday, November 26, 2020

4- صلاح عبد الله

الأهلاوية يتمنوها التاسعة والزملكاوية يتمنوها السادسة، ومصر تتمناها مباراة رائعة لعبا وسلوكا بروح رياضية عالية بين الطرفين والجمهورين وجمعة مباركة على كل المصريين الطيبين وصباح الخير.

5- نبيل الحلفاوي

يوم جميل إن شاء الله.. ينتظرنا مساء مليء بالمتعة والإثارة.. ندعو الله ألا تعكر صفوه شائبة، معلش في نهايته قد يحزن البعض ولكنه حزن لا يجب أن يطول.. فهو أحد شروط اللعبة ويجب أن ينتهي بعد انتهائها بقليل، ويخفف منه نبل تهنئتك للمنافس، وأملك في فرحة قادمة.

6- أشرف زكي

أنا زملكاوي ولكني ضد التعصب، لأن مصر أولا، أتمنى مباراة تليق بسمعة مصر.

7- رامي صبري

أحلى حاجة النهارده أن ماتش الأهلي والزمالك هيكون ممتع جدا جدا، وأنا شخصيا بحب جدا اليوم ده، مش عايزين نخسر بعض مش عايزين نتعصب على بعض كلنا مصريين بنحب بعض وبنحترم بعض، وفى الآخر هنقول مبروك لأي فريق هيكسب، يوم جميل علينا كلنا وإن شاء لله العالم كله يفتخر بأخلاقنا مع بعض وفي الآخر الكأس مصري.

احلي حاجه انهارده ان ماتش الاهلي والزمالك هيكون ممتع جدا جدا . وانا شخصيا بحب جدا اليوم ده . مش عايزين نخسر بعض مش…

Posted by Ramy Sabry on Friday, November 27, 2020