واجب أخلاقي.. إيمان السيد تناشد الفنانين بالإفصاح عن إصابتهم بكورونا

شاركت الفنانة إيمان السيد، الجمهور بتدوينة ناشدت من خلالها زملائها الفنانين بالإفصاح عن إصابتهم بفيروس كورونا، حتى لا يتسببوا في تضليل من تعاملوا معهم خلال الفترة الأخيرة قبل تأكيد تعرضهم للمرض.

نشرت “السيد” عبر حسابها الشخصي على موقع “فيس بوك” تدوينة جاء نصها كالآتي: “عارفة إن في شغلتنا دي لو حد تعب سواء كان تعب بسيط أو مزمن، مش بيرضى يقول خوفاً على شغله، ودا لِما تعودنا عليه من إن اللي بيتعب بيقعد في بيتهم، وفيه ناس بتتعالج من أمراض صعبة بدون ما أي حد يعرف وناس بتعلن عن تعبها بعد ما يتم شفائها، ورغم كدا بيفضلوا الناس برضوا مترددين يستعينوا بيهم في شغل”.

نرشح لك: بسبب منشورها عن كورونا.. أيتن عامر: أرفض تحريف تصريحاتي

تابعت: “ولكن لما نكون بنتكلم عن وباء احنا هنا قدام واجب أخلاقي ان الناس لازم يقولوا عشان يقفلوا دايرة العدوى ويحذروا كل المخالطين ودول بدورهم يتعزلوا، شكرا لكل الناس اللي بيعلنوا عن إصابتهم في كل مجال أو مكان، المرض مش عيب العيب انك تتسبب في انتشاره، وربنا يشفي الجميع”.

عارفة إن في شغلتنا دي لو حد تعب سواء كان تعب بسيط أو مزمن، مش بيرضى يقول خوفاً على شغله،
ودا لِما تعودنا عليه من إن…

تم النشر بواسطة ‏‎Eman Sayed‎‏ في الأربعاء، ٤ نوفمبر ٢٠٢٠

يشار إلى أن إيمان السيد، تنتظر عرض مسلسل “إسعاف يونس” الذي يقوم ببطولته الفنان محمد أنور، والذي تشارك فيه بجانب كل من سارة سلامة، منة عرفة، محمد علي رزق، أحمد محارب، وهو تأليف فاروق هاشم، ومصطفى عمر، وكتابة أحمد محارب، خليفة سمير، وأحمد فوزي، وإخراج معتز التوني، وإنتاج شركة سينرجي.