الأخيرة

بعد استبعاده.. سامي مغاوري يشكو من تغير أخلاقيات الوسط الفني

شارك الفنان سامي مغاوري، الجمهور، بتدوينة شكى من خلالها تغير أخلاقيات الوسط الفني.

نشر “مغاوري” التدوينة عبر حسابه الشخصي على موقع “فيسبوك” وجاء نصها كالآتي: “صباح الخير عليكم أفضفض معاكم شوية أنا واحد من جيل الممثلين السابق من زمن مضى بحلوه ومره ومع ذلك مبحبش أقعد أقارن بين زمنا والزمن دلوقتي لا أقول شوفوا تمثيلنا من تمثيلكم ولا درامتنا من درامتكوا لأن كل زمن له جماله وعناصره وظروفه وبتجاوز في أحيان كتير عن إهدار حقي أو عدم تقديري المادي والمعنوي وباقول المهم الفن وشغلك والناس اللي بتحبهم وبيحبوك”.

نرشح لك: سامي مغاوري: كان نفسي أكون زي محمود المليجي


تابع: “وعلي سبيل المثال مسلسل هيتعرض وأنا من أبطال العمل وبعدين مالاقيش أي تنويه عن وجودي في العمل لا بوست ولا بوستر ولا حتى اسمي في أي خبر باسكت مضطر وبتمنى النجاح للعمل وبتبقى دي كل أمنياتي، لكن ما يتعلق بأخلاق المهنة ما بسكتش وصوتي بيعلي وعلي سبيل المثال لما منتج فني يكلمك في عمل وبعدين المخرج يكلمك ويقول فيك شعر وييجي آوان الاتفاق على الفلوس فتطلب الرقم الغلبان اللي بيزق الحياه معاك فتلاقي مدير الإنتاج جاتله صدمة فتقعد تتفاوض معاه ويقولك طيب أنا حارجع للشركة وارد عليك وتستني ٣ أو ٤ أيام”.

أضاف: “وبعدين تلاقي خبر على الفيسبوك بأسماء الأبطال وفيهم الممثل اللي جابوه مكانك من غير حتى ماحد يكلمك ويعتذرلك حتى انك مش موجود معانا للاسف أو خيرها في غيرها انا بقي اسمي اللي بيحصل ده ايه؟ هتعمل ايه لما وشك ييجى في وشي؟!، عموما الأيام بيننا بس في زماننا بقي ماكانش ده ممكن يحصل”.

يشار إلى أن سامي مغاوري، شارك مؤخرًا، في مسلسل “جمجوم وبم بم” وهو من أعمال منصة شاهد الأصلية ومن بطولة محمد سلام ومحمد عبد الرحمن وميرنا جميل ومحمد محمود، من إنتاج: E Production عبدالله أبو الفتوح، تأليف مصطفى صقر، محمد عز، كريم يوسف، إبراهيم خطاب، وإخراج إسلام خيري.

يدور المسلسل حول مطاردة الأشباح ضمن رحلة الشابين “جمجوم وبم بم”، اللذين يقرران أن يفتتحا شركة ألمانية لمكافحة الخوارق، فيواجهان مع طاقم العمل لديهما حالات خارقة جديدة عليهما، وما تحمل كل حالة من مشاكل متعددة.

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock