محمد الباز يرد على الانتقادات لـ "باب الله"

رد الكاتب الصحفي محمد الباز على التساؤلات التي أُثيرت حول اسم برنامجه “باب الله”، الذي يُقدمه في رمضان 2019، وذلك من خلال الصفحة الخاصة بالبرنامج على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”. محمد الباز برنامج باب الله

كتب “الباز” توضيحًا عبر صفحة البرنامج للرد على الانتقادات، جاء فيه: “فيه ناس كتير بتسأل: هو البرنامج ده معمول ليه؟، يعني أنتم عايزين تقولوا ايه؟، وايه الهدف اللى وراه؟”.

تابع: “ببساطة يا جماعة ده برنامج بيحاول يوصل للمعنى الحقيقى اللي الأديان جت عشانه، كل الأديان السماوية والأفكار الأرضية اللي بنسميها بوضوح في البرنامج أفكار ومذاهب مش أديان ظهرت عشان إسعاد البشرية مش عشان تقييدها والعكننة على الإنسان”.

أردف: “فيه ناس خطفت الأديان دي وفرغتها من مضمونها وخلتها مجرد سبوبة تكسب منها، وعشان كده طبيعي يعملوا من نفسهم وكلاء لله في الأرض، وبالوكالة دي استعبدوا الناس وبدأوا يوزعوهم على الجنة والنار بمزاجهم، رغم أنهم بشر لا ليهم في الطور ولا في الطحين”.

أضّاف: “باب الله بقى بيحاول يقف في وش الناس دول، بيقول لهم إن كل الأديان مصدرها واحد هو الله الواحد اللي خلقنا مختلفين لأنه عاوزنا كده، إحنا بندور في كل الأديان والأفكار والمذاهب على المتشابه، بنحترم خصوصية كل دين، وبنقول أنها كلها صحيحة، المهم نوصل لصيغة تعايش”.

اختتم: “عشان كده بنقول إن دين الإنسانية ليجمعنا كلنا، يعني للمسلم قرآنه.. والمسيحي إنجيله.. ولليهودي توراته.. وللبوذي صلواته.. وللبهائي عظاته.. وللكونفشيوسي وصاياه.. وللطاوي طقوسه.. لكن الله للجميع”.

برنامج “باب مع الله” يُعرض خلال شهر رمضان عبر شاشة “الغد”، يوميًا في تمام الساعة 2:30 مساءً.

محمد الباز برنامج باب الله

نرشح لك: صور: سهير البابلي في المستشفى

شاهد: مختلفة طريفة صادمة أراء المشاهير

أضّاف: “باب الله بقى بيحاول يقف في وش الناس دول، بيقول لهم إن كل الأديان مصدرها واحد هو الله الواحد اللي خلقنا مختلفين لأنه عاوزنا كده، إحنا بندور في كل الأديان والأفكار والمذاهب على المتشابه، بنحترم خصوصية كل دين، وبنقول أنها كلها صحيحة، المهم نوصل لصيغة تعايش”.أضّاف: “باب الله بقى “.