سالي عبد السلام تدافع عن رضوى الشربيني

أسماء شكري

دافعت الإعلامية سالي عبد السلام مقدمة برنامج “كلام نواعم” على قناة “mbc1″، عن الإعلامية رضوى الشربيني مقدمة برنامج “هي وبس” على قناة “cbc سفرة”.

قالت “عبد السلام” إنه لم يكن في نيتها الحديث عن انتقاد “الشربيني” عبر مواقع التواصل الاجتماعي في الفترة الأخيرة؛ لولا أن تلقت اتصالًا من مستمع أثناء حلقة أمس من برنامجها “اتمسوا” عبر إذاعة “9090”، ينتقد فيه الفيديو المنتشر لـ رضوى والذي تقول فيه “بلوك بلوك بلوك”.

وجّهت “عبد السلام” حديثها إلى “الشربيني”على حسابها الشخصي عبر موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك” قبل قليل معلّقة: “عارفة انك مش محتاجة حد لا يدافع عنك ولا يقول كلمتين عنك بس حقك إن يترد غيبتك.. مكنتش هقول رأيي ولا هتكلم في الموضوع السخيف اللي ملوش معنى وحاصل ده إلا عشان مستمع طلع على الهوا وقالي بلوك بلوك بلوك”.

تابعت موجهة كلامها لمنتقدي “الشربيني”: “لما تستظرف وتقول حد بيقوّم أو حد قال.. متمشيش زي البغبغان! شوف سياق الكلام! ولا هو فراغ؟؟؟”، مضيفة: “وعلى فكرة ده في صالحها مش ضدها كفاية إنهم يقولوا خليكي برا البيت رضوى.. وده شرف ليا إن يبقى من صحابي بنات محترمة في الشارع”.

نرشح لك: أحدث صور لـ صلاح السعدني

ذكرت “عبد السلام” عدة مواقف جمعتها بـ “الشربيني” موضحة أنها تأكدت من خلالها أنها “جدعة” كاتبة: “ليكى معايا موقفين عرفتك فيهم واختارتينى! مفيش بنات بقيت جدعة كده!”

اختتمت سالي عبد السلام حديثها قائلة: “شايف طريقتها أوفر أو بتستفزك انت حر بس آرائها بتخرب بيوت! لا ستات النهاردة زي زمان ولا رجالة النهاردة زي زمان! مبقاش فيه سكينة ومودة ورحمة! في مجتمع المرأة فيه عدوة المرأة! طبيعى إن أي حد تاني كان سكت خصوصًا إننا بننافس بعض ومواضيع كتير زى بعض! بس حقك عليا أنا يا ست الكل يا جدعة!”

عارفة انك مش محتاجة حد لا يدافع عنك ولا يقول كلمتين عنك بس حقك ان يترد غيبتك ❤️مكنتش هقول رأيي ولا هتكلم فى الموضوع…

Posted by Sally Abdelsalam on Monday, September 3, 2018