مجدي عبد الغني: "أنا سلّمت دقني لـ محمد صلاح"

رانيا علي

علَّق مجدي عبد الغني نجم النادي الأهلي السابق وعضو اتحاد الكرة الحالي، على التعليقات الساخرة منه التي انتشرت على مواقع التواصل الاجتماعي عقب تأهل مصر لمونديال روسيا 2018، موضحًا أن أكثر “إيفيه” أعجبه وصحيح هو: “كابتن مجدي سلم دقنه لمحمد صلاح”.

ورد “عبد الغني” ممازحًا الجمهور الذي استقبله بهتافات للاعب محمد صلاح بالاستوديو، خلال حواره في برنامج “معكم” للإعلامية منى الشاذلي، على فضائيةCbC ، قائلًا: “اللي احنا فيه دلوقت علشان يروحوا يجيبوا اللي انا جبته، واوعوا تنسوا هدفي”.

في نفس السياق، أوضح “مجدي” أنه توقع أن تنتهي المباراة لصالح مصر منذ البداية، وبسهولة؛ لأن مستوى لاعبي المنتخب المصري مختلف والدوافع مختلفة أيضًا، خاصةً أن مصر كانت متصدرة والكونغو حصلت على نقطة واحدة فقط.

وتابع: “مكنتش متخيل أن لاعيبة بحجم اللاعيبة بتوعنا وعندهم مباريات دولية كتيرة جدًا، وتملى باصات غلط، وتتأخر بسبب الضغط العصبي، ولما تأخرنا في الاجوان كانت بالنسبة لي صعبة والسيناريو اختلف يعني احنا كنا جايين نطلع لكاس العالم، وهما كانوا جايين؛ لأنهم لازم يجوا مينفعش ينسحبوا فالدوافع كانت مختلفة”.

واختتم حديثه قائًلا: “لما اتعادلنا واستنينا قلت يبقى اللاعيبة دي متستاهلش تروح كاس العالم بقى؛ لأنهم محافظوش على النعمة اللي عندهم يعني جات لهم واحد صفر المفروض يكتروها ويبقى جون واتنين وكانت فيه أخطاء كارثية دفاعية”.