لبنى عسل: الانفعال سبب مرض عمرو أديب - E3lam.Com

إيمان عزت

تمنت الإعلامية لبنى عسل الشفاء العاجل لزميلها الإعلامي عمرو أديب وأشادت بدوره كإعلامي مجتهد يسعى إلى نقل نبض الشارع المصري والتعبير عن مشاكل المواطنين.

قالت عسل، خلال حلقة اليوم الأحد، من برنامج “الحياة اليوم”، المذاع على فضائية “الحياة”: “عمرو أديب بيحب البلد بجد، ولما بيتكلم، بيتكلم من قلبه”، وأضافت: “بينفعل ويتشد ويمكن دا سبب مرضه”.

تابعت: “بنتمناله كل السلامة بإذن الله، وينور شاشته وكل محبيه ومتابعيه، وإن شاء الله نطمن عليه، ويرجع مرة تانية عمرو أديب اللي كل الناس بتحب تسمع رأيه في كل الأخبار، ويشوفوا إزاي بيتعامل مع مشاكل الشارع المصري وشايل هم البلد”.

كانت الإعلامية لميس الحديدي قد علقت على الحالة الصحية لزوجها الإعلامي عمرو أديب الذي تعرض لوعكة صحية أمس الجمعة، حيث قالت: “هو زي الفل وأنا مبسوطة بحب الناس بس نفسي الدوشة اللي معمولة تهدأ شوية”.

أضافت في تصريحات تلفزيونية أمس: “عمرو أجهد نفسه بشكل رهيب خلال الستة أشهر اللي فاتوا وهو بيقوّم محطة كاملة وعمل شغل مهم في البرنامج وطبعا ده أثر عليه صحيا”.

تابعت: “راح بنفسه إلى مستشفى الصفا للدكتور عادل طلعت عشان يعمل أشعة وتحاليل فحجزوه وعمل قسطرة ودعامة في شرايين القلب والأطباء فضلوا أنه يكون في العناية المركزة”، أوضحت أن سبب عدم نقله إلى غرفة عادية، الخوف من الإقبال على زيارته بشكل يعرضه للإجهاد مرة أخرى، وليس لخطورة حالته الصحية.

استكملت حديثها قائلة: “كان عايز ينزل الشغل بكرة وبعده لكن إحنا عاملين عليه حصار إن إحنا نقعده شوية عشان لما يرجع يكون في حالته الطبيعية”، كما علقت على أنباء منعه من تقديم برنامجه مرة أخرى بعد هذه الوعكة قائلة: “ولا دكتور من الدكاترة قال كدة”، كما وجهت الشكر إلى فريق الأطباء الذين باشروا الحالة.