"أمين" عن زيارة الرئيس الصيني: اتظبط واتعمل معاه الواجب - E3lam.Com

وصف الإعلامي تامر أمين، زيارة الرئيس الصيني، شى جين بينج، بـ”الكرنفال او المهرجان”، مضيفًا: “اللي اتعمل مع الرئيس الصيني على مدار 3 أيام زي ألف ليلة وليلة.. الراجل اتظبط تظبيط”.

وأضاف أمين، خلال حلقة اليوم الجمعة، من برنامج “الحياة اليوم”، على قناة “الحياة”، أن الرئيس الصيني “اتعمل معاه الواجب وزيادة”، وتابع امين : إذا كان المثل بيقول قدم السبت تلاقي الحد.. إحنا قدمنا سبت وحد وتلات واربع.. وفاضل من الصين الكتير”.

وتعجب أمين من كم المطربات المصريات اللاتي تغنين باللغة الصينية، قائلًا : “امبارح لقيت مغية محجبة بتغني بالصيني .. انا مكنتش فاهم حاجة بس واضح إنها كانت بتغني صيني صح لأن الراجل كان مبسوط”.

وأوضح أمين، إن الرئيس الصيني، قام اليوم الجمعة، قبل مغادرته مصر، بجولة سياحية في الأقصر، وقام ممدوح الدماطي، وزير الآثار، بدور المرشد السياحي، وعلق أمين قائلًا :”بس على الله يكون وزير الآثار لسة فاكر الإرشاد”.

وتابع امين، بأن الأجواء التي قضاها الرئيس الصيني في مصر “شغل تصدير وفنادق .. وعدانا العيب في اللي عملناه معاه”، وتمنى استمرار الانطباع الجيد عن مصر، مؤكدًا على علاقة الشراكة بين البلدين، ليس على المستوى المادي فقط، بل على مستوى استراتيجي.

اقـرأ أيـضـًا:

محمد عبد الرحمن يكتب : القاسم المشترك بين إيهاب طلعت ومحمد مرسي

ثلاثة إعلاميين في ثلاجة mbc مصر

وزير الداخلية لشريف عامر: تليفونك مش متراقب

بوسي تعترف بإدمان نور الشريف

33 لقطة من أولى جلسات برلمان الـ 596 نائبًا

القائمة المبدئية للدراما الرمضانية 2016

.

تابعونا علي الفيس بوك من هنا

تابعونا علي تويتر من هنا