سبب رفض صلاح عبد الله دخول ابنته مجال التمثيل

تحدث الفنان صلاح عبد الله، عن بناته وحياتهن، موضحا أسباب رفضه دخول ابنته دنيا للمجال الفني.

قال "عبد الله" خلال لقائه مع الإعلامية إسعاد يونس في برنامج "صاحبة السعادة" على شاشة "dmc": "حاولت أقاوم حبها للتمثيل بسبب صعوبة المهنة بتاعتنا، أنا شايف زميلاتي بيتعبوا قد إيه، وعندنا الشغل ساعات بيكون 14 و20 ساعة وأوردارات ليل وسفر، أنا كأب أشفقت عليها من هذا التعب، وليس اعتراضا على الشغلانة خالص".

من جانبها أشارت "دنيا" إلى أنها تعمل الآن مذيعة راديو في "ميجا إف إم"، منذ ما يقرب من 8 سنوات حيث بدأت كصحفية ثم مراسلة ثم مذيعة واستهواها كثيرا الإذاعة لذلك استمرت فيها حتى الآن.

أوضحت أن العمل الإعلامي به العديد من الصعوبات أيضا ولكن لا تتساوى بصعوبات المجال الفني.


في سياق آخر، كشف الفنان صلاح عبد الله سبب إنهاء دوره بالجزء الأول من سلسلة "الدالي" بوفاته وعدم مشاركته بباقي الأجزاء بناءً على رغبته.

قال "عبد الله" خلال لقائه مع الإعلامية إسعاد يونس في برنامج "صاحبة السعادة" على شاشة "dmc": "الدالي ده كان عامل مشكلة، مصر كلها كانت عايزة تعرف مين اللي قتل ابن سعد الدالي، وأنا حسيت إن خلاص وصلت بالدور لأعلى حاجة، وقتها مكنش ليا أوي في حكاية الأجزاء دي والفترة دي كنت بشتغل كتير أوي ألف حمد وشكر".

تابع "كلمت الأستاذ نور قولتله عايز أقولك حاجة.. فوزي أنقذ العيلة، فوزي لازم يموت خلاص ده اتشوه واتحرق، وأنا نفسي أتدفن مع ابنك عشان أسرسب نور الشريف".

استكمل: "جينا نصور المشهد قالي مقدرش أدفن القاتل مع المقتول، أنا وأنت نتدفن مع أبويا وأبوك في البلد وكانت نهاية الدالي 1".