هل البكاء في الصلاة يبطلها؟.. مصطفى حسني يجيب

أجاب الداعية مصطفى حسني، على سؤال متابع يقول فيه، هل البكاء في الصلاة يبطلها؟ موضحا أن البكاء لا يبطل الصلاة، لكن الحديث أثناء الصلاة يبطلها.

أضاف “حسني” خلال مقطع فيديو نشره عبر حسابه الرسمي على موقع الصور والفيديوهات “إنستجرام”: “البكاء لا يبطل الصلاة، لكن الكلام يبطلها، وبعض الناس وهو بيبكي بيتكلم، أنا أذكر وإحنا بنصلي واحد بيبكي فقال آه ياني ياما وهو بيبكي في الصلاة، من كتر البكاء قال كده راجل بسيط الله أعلم ربنا هيحاسبه إزاي على قدر علمه”.

نرشح لك: تعليق مصطفى حسني على متابعة أعلنت رفضها لزواج الصالونات

أوضح: “في الفقه الكلام هو الذي يبطل الصلاة، لكن البكاء لا يبطل الصلاة، بل كان صلى الله عليه وسلم إذا صلى بكى، ثم بكى حتى بل لحيته، ثم بكى حتى بل صدره، ثم بكى حتى بل الأرض”.

في سياق آخر، أجاب الداعية الإسلامي مصطفى حسني، على سؤال إحدى المتابعات جاء فيه: “ليه ممكن ننجرح من ناس حبيناهم وضحينا علشانهم؟ ليه العلاقة بتنتهي بصمت ومعرفش ليه؟“.

قال “حسني“ في فيديو نشره على موقع تبادل الصور والفيديوهات “إنستجرام“، إنه يوجد 3 أنواع من الناس عند إنهاء العلاقات، مشيرا: “في شخص بيكون عايز يعنفك ويبكتك بغرض الإيلام ثم ينصرف.. يوجعك لأنه موجوع فيقولك كلام يكسرك بعدين يسيبك، وفي صنف بيعاتبك بغرض الإفهام بمعنى أنه يفهمك الغلطة اللي أنت عملتها أو الشئ اللي زعله منك“.

أضاف أنه يجب الإصغاء جيدا للنوع الثاني لأنه من الممكن أن يكون الشخص قد جرح شخصا أخر فعلا ولكن بدون أن يقصد ذلك، لافتا: “اسمعه حتى لو عتابه ممكن يبقى شديد شوية لعله يوصلك لحاجة تصلح من طريقتك مع الناس وما تخسركش حبايبك.. أما الشخص التالت فهو اللي بيمشي في صمت وده شخص عنده أفكار خليته يقول أنا مش هتكلم معاك ومش هعاتبك ودي حاجة خاصة بيه“.