بشرى: مكنوش بيشغلوني عشان نحيفة!

علقت الفنانة بشرى، على انتقاد الفنان مدحت تيخا، لحصر الفنانين في قوالب معينة، موضحة أنها كانت تستبعد من أدوار بسبب أنها نحيفة.

كتبت “بشرى” عبر خاصية القصص القصيرة على حسابها على “إنستجرام”: “والله عندك حق، ده نوع من التنمر المهني ربما يكون غير مقصود. بس ما تزعلش أنا زمان كانوا مش بيشغلوني عشان نحيفة جدا وأذكر إني قولت الكلام ده مع الناقد عصام بصيله في برنامجه”.

نرشح لك: مدحت تيخا ينتقد حصر الممثل “التخين” في أدوار معينة

أضافت: “قولت أول مرة أشوف كاستينج بالوزن! بس الحمد لله تخنت شوية وبردو ما بيشغلونيش، بس المرة دي عشان عندي مخ بحب أشغله وملتزمة في مواعيدي”.

كان “تيخا”، قد كتب عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”: “هو ليه معظم المخرجين حاليا شايفين أن الممثل التخين ميعملش غير كوميدي بس، وأن أدواره محدودة؟! هو مفيش شرير تخين؟ مفيش تخين بيحب؟ أنا حبيت أهو واتحبيت واتجوزت”.

أشار: “مفيش نصاب تخين؟ مفيش رجل أعمال تخين؟ مفيش مدرس تخين؟ مفيش تخين في الجامعة؟! ده حتى في مصر معظم الشعب تخان وزي القمر والعسل”.

يُشار إلى أنَّ آخر أعمال الفنانة بشرى السينمائية فيلم “معالي ماما”، الذي طُرح في دور العرض، تدور أحداث الفيلم فى إطار اجتماعى كوميدى من خلال علاقة الأم بأطفالها فى ظل وجود مسئوليات أخرى تحيط بها، مثل عملها في منصب كبير والمزيد من التحديات التي تواجهها.

يذكر أن آخر مشاركات مدحت تيخا الفنية، كان من خلال مسلسل “الحلم” بطولته وصابرين ومحمد رياض وأنوشكا ورانيا فريد شوقي وسميرة عبد العزيز، تأليف محمد رجاء، إخراج حسني صالح.