سوسن بدر عن فشل حياتها الزوجية: دي شاكيرا اتخانت!

سالي فراج
قالت الفنانة سوسن بدر، إنها لم يُقدر لها النجاح في حياتها الزوجية، لافتة إلى الصفات التي لم تستطع تحملها في شريك حياتها.

أضافت “بدر” خلال لقائها ببرنامج “واحد من الناس” مع الإعلامي عمرو الليثي، على شاشة “الحياة”، أنها لا تستطيع تقييم مشوار حياتها، مشيرة إلى أنها تتحمل نصف في المائة من نجاح حياتها الزوجية.

نرشح لك: سوسن بدر: لا أحب الخلافات ومواقفي صارمة

أشارت إلى أنها من اختارت بداية زواجها واختارت نهايته، مردفة: “مفيش نهايات بتفُرض، ولا بدايات بتفُرض، إنما أنا عملت اللي كان المفروض أعمله ساعتها، مفيش حد من حقه يهين حد، ولا حد من حقه يخون.. ده شاكيرا اتخانت فيه حد ميحبهاش!”.

أكدت على أن الصفات التي لا تستطيع تقبلها في الطرف الآخر هم: (الخيانة والإهانة والكذب)، مشيرة إلى أن الكذب جزء لا يتجزأ من الخيانة.

في سياق آخر كشفت الفنانة سوسن بدر، عن رأيها في تريند عدم إلزام المرأة بخدمة بيتها وإرضاع أولادها، موضحة أن الله خلق الزوجة قادرة على الحمل والإنجاب، وحضرها عاطفيا وعقليا ونفسيا وجسمانيا لكي تقوم بمهمة الإرضاع.

أشارت “بدر”، إلى أن كل كائن خلقه الله لديه مهمة في الحياة ليؤديها، قائلة: “ربنا يسر للست أنها تبقى قادرة على الحمل والإنجاب بكل المتاعب، وحضرها عاطفيا وعقليا ونفسيا وجسمانيا إنها تقوم بمهمة الأرضاع، في الوقت اللي زوجها بيسعى وبيشتغل”.

وأضافت أن الزوجة إذا اضطرت للعمل للمساهمة في المصاريف المنزلية مع زوجها تقوم بذلك، ولكن لا تنسى المهمة الأساسية التى خلقها الله من أجلها، مضيفة: “الأم لما بتحصلها ظروف صحية ومبتقدرش ترضع طفلها رضاعة طبيعية بتبقى زعلانة جدا، ومعتقدش أن الموضوع دا حالة المفروض أن إحنا نجادل فيها أو نتكلم فيها، إحنا بنتكلم في إيه!”.

موضحة :”لو واحدة من بناتي جت قالتلي الكلام دا هقولها لأ، مفيش الكلام دا عليكي مهمة إعمليها، ولو البيت محتاج جزء من مرتبك أو ابنك محتاجك تربيه هقولها إقعدي وعيشي على قد اللي معاكي، لأنك تربي النهاردة طفل بشكل صح وحقيقي وصحي أهم من أي انجاز خاص”.