أبرزها لجوئها للمهدئات بعد وفاة محمود ياسين.. 10 تصريحات لـ شهيرة

10 تصريحات لـ شهيرة

حلت الفنانة شهيرة، اليوم الجمعة، ضيفة على الإعلامية ياسمين عز في برنامج “كلام الناس“، المذاع عبر شاشة “mbc مصر”.

تحدثت “شهيرة خلال اللقاء عن حالتها النفسية بعد مرور عامين على وفاة زوجها الفنان مجمود ياسين، وسبب منعها الزيارة عنه في آخر أيامه، ولجوئها للمهدئات وتفكيرها في الذهاب لطبيب نفسي، وتعليقها على انتشار فكرة اللجوء لعمليات التجميل بين الفنانات الشابات، وغيرها من الموضوعات.

نرشح لك: بسبب عمليات التجميل. شهيرة: الممثلات بقوا شبه بعض

وفيما يلي نستعرض أبرز تصريحات الفنانة شهيرة خلال اللقاء:

١- لم أتجاوز وفاة محمود ياسين حتى الآن، حاولت كثيرا التخطي لكن لم أقدر، وكل من حولي يطلبون مني الخروج للعالم وللجمهور والتماسك وأن أكون قوية، وأولادي أيضا يحاولون التخفيف عني خوفا من أن يؤثر الحزن علي عضويا، لكن محمود كان زوجا وإنسانا رائعا ولن يتكرر.

شهيرة

٢- لجأت للمهدئات بعد وفاته للمرة الأولى في حياتي كما فكرت في الذهاب لطبيب نفسي مؤخرا بحثا عن من يسمعني، ” لسة بنادي على محمود قبل ما أنام وأقوله “يا مجمود عاوز حاجة؟” وبيتهيألي إنه بيرد عليا، أنا مكنتش أعرف إني هبقى كده بعده، وساعات أخد مهدئ وفكرت أروح لدكتور نفسي من أسبوعين، لأني محتاجة حد يسمعني ويخرجني من اللي أنا فيه”.

٣- منعت الزيارة عنه في أيامه الأخيرة لأني لم أرد أن يراه أحد وهو ليس بكامل لياقته الصحية، “ده محمود ياسين مش أي حد”.

٤- “لما ألاقي واحدة داخلة عايزة تخرب البيت وعايزة تتجوز محمود، كنت بتكلم معاه فهو يا حبيبي كان يقعد يقولي المقص اللي بتقصي بيه ضافر رجليكي برقبة كل الناس دي كلها.. الراجل مهم إنه يطمن شريكة حياته ويحسسها إنها أهم من أي واحدة”.

شهيرة

٥- هناك عروض كثيرة لأعود للتمثيل مرة أخرى، لكن أفكر في القصة التي يجب أن أعود بها بعد كل هذا الغياب عن الدراما، ما أن متطلبات وظروف المهنة أصبحت صعبة ومرهقة، حتى أن نجلي عمرو قال لي: “الدلع اللي كنتي بتدلعيه مش هتلاقيه”.

٦- “أنا مش هقول إن كل سن له جماله أو إنه مجرد رقم.. لأ أنا كبرت، وده واقعي ولازم أتقبله، حتى لو كان الواقع ده مزعج، في حاجات مبقتش أقدر أعملها ولو عملتها هتوجع، يمكن لو كنت شابة صغيرة كنت أقدر أتحمل الوحدة والفقد اللي عيشاهم”.

٧- “البنات دلوقت كلهم شبه بعض، لكن على أيامنا مكناش شبه حد، وكان كل واحدة فينا اللمسة بتاعتها الخاصة بيها، ومكانش في الفيلر والبوتوكس وكانت كل حاجة طبيعية، ياريت كان في على أيامنا كده كنت أقولهم خلوني شبه مارلين مونرو”.

٨- هناك نجمات من أجيال أخرى غير الجيل الجديد، ما زال لديهم جمالهم الخاص الملفت، كالفنانة منة شلبي فلديها جمال بسيط و”جبارة” في التمثيل، وأيضا الفنانة هند صبري.

٩- محمود ياسين لم يكن له علاقة باعتزالي الفن، بل تفاجأ بقراري وعلم به بعد احتفال العاملين بالمنزل بحجابي.

١٠- الفن كان يؤثر على علاقتي بالله، حتى الصلاة كنت أتعجل بها لألحق بمواعيد التصوير، “حسيت في لحظة من اللحظات إني عاوزة أبقى قريبة أكتر من ربنا، وهبقى قريبة إزاي لو مبعدتش عن الحاجة اللي واكلة دماغي؟”.

10 تصريحات لـ شهيرة