عمرو سلامة: التصييف في الساحل الشمالي أغلى من أوروبا وأمريكا

عمرو سلامة: التصييف في الساحل الشمالي أغلى من أوروبا وأمريكا

شدوى ممدوح

علق المخرج عمرو سلامة، على أسعار أماكن قضاء إجازة الصيف في الساحل الشمالي، لافتاً إلى أنها تعد أغلى من السفر إلى الدول الأوروبية وشرق آسيا وأمريكا.

نشر ”سلامة” تغريدة، على موقع التدوينات القصيرة ”تويتر”، وكتب: “‏في أماكن في الساحل الشمالي التصييف فيها أغلى من لو صيفت في أوروبا أو شرق آسيا أو حتى أمريكا، حتى لو كانت السفرية متضمنة سعر الفيزا وأسعار تذاكر السفر، إيه سر الغلاء ده وإيه سر اختيار الناس للسفر جوا بسعر أزيد من برا؟“.

على صعيد آخر قال المخرج عمرو سلامة، إنه مارس العمل السياسي في الفترة من 2011 لـ 2013 بنوايا طيبة، مشيرا إلى أنه قرر الابتعاد عن السياسة بعد الإعلان الدستوري في 22 نوفمبر 2012.

وأضاف، خلال لقائه ببرنامج “آخر النهار” مع الدكتور محمد الباز، المُذاع على قناة “النهار”: “كان عندي نوايا طيبة بس استنفذت في حاجات مش بتاعتي، وخدت مني سنتين، وبشكل واعي قررت أنفصل عن الانغماس في أحداث النهاردة، وأفكر بشكل أعمق، يوم ظهور نتيجة انتخابات الرئاسة في 2012، ويومها جالي إحباط كبير لأن مش ده الخيال والطموح اللى خرجت عشانه”.

نرشح لك: أسباب ابتعاد عمرو سلامة عن السياسة


وتابع: “آخر يوم اشتركت في مظاهرة كان 22 نوفمبر، وآخر مرة أكتب عن السياسة، لأن اليوم ده محبط جدا وبعدها حصل سلسلة من الإحباطات ومن وقتها قلت محتاج أتأنى في رؤيتي للأشياء، وطاقتي أوجهها لما أجيده وأعرفه وهو الفن”.

وأردف: “السياسي بيلعب على حب الناس لمشروعه السياسي، لكن الفنان بيحاول يفكر ويتعب عشان يوصل بمشروعه للناس، وأرى أن اشتباك الفنان مع القضايا السياسية مهلك جدا وبياخد من مصادقيته أمام الناس”.

عمرو سلامة