عمرو سلامة: مضيعين وقت كمجتمع في قصة الست لابسة إيه!

تحدث المخرج عمرو سلامة عن فكرة تعامل المجتمع مع المرأة، وكيف تغير المجتمع على مدار سنوات في ذلك التعامل.

قال “سلامة” خلال حلوله ضيفا على برنامج “الستات“، المذاع عبر شاشة “النهار” مع مفيدة شيحة وسهير جودة، إن التمرد في الوقت الذي كان فيه بالجامعة، كان من بين مظاهره ارتداء الفتيات للحجاب كنوع من إثبات الوجود والتعامل مع الأفكار التي كانت تصدر لهن وقتها.

نرشح لك: إيناس مكي: مش مبهورة بنجاح أحمد مكي

 

أردف: “التمرد زمان كان أنك تتحجبي.. دلوقت التمرد والشجاعة أنك تمشي من غير الحجاب وتقولي لو مشيت ألبس اللي عايزاه ومحدش له حق يلمسني أو ينتقدني.. هي فكرة أن الراجل بيتعامل مع الست أنه خد سلطة من ربنا عليها بسبب خطاب ديني اتصدرلنا بقاله 40 سنة، لأن دا مكنش موجود.. والبنت اللي في منطقة شعبية أو فقيرة ومش قادرة وبتخاف تنزل من غير الحجاب دا في حد ذاته إرهاب وقهر، وكده مش هتاخد ثواب لبس الحجاب”.

عمرو سلامة

 

في سياق متصل، أكد أن المجتمع لديه مشكله في التعامل مع المرأة بشكل عام، ويعيش حالة قاسية في تعامله معها.

أضاف: “عندنا مشكلة اجتماعية حقيقية في العنف ضد المرأة، والهوس بالست لابسة إيه وتبرير دا لعنف تواجه الست..مضيعين مجهو ووقت كبير في الست لابسة إيه عموما كمجتمع، لو كنا استخدمنا دا في شيء تاني كان هيبقى أفيد”.

عمرو سلامة

يذكر أن آخر أعمال المخرج عمرو سلامة، هو فيلم “برا المنهج” من بطولة ماجد الكدواني وروبي وأسماء أبو اليزيد وأحمد أمين وأحمد خالد صالح ودنيا ماهر، تأليف عمرو سلامة وخالد دياب.

ركين سعد تتحدث في حوار مع “إعلام دوت كوم” عن تجسيدها لشخصية مريم في مسلسل “ريفو”