"مسحوا دموعي بالمفرش".. أشرف زكي يحكي موقفا مؤثرا

قال د. أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية، إنه في أعقاب 2011 كان حاضرًا في فرح أحد أصدقائه، وفوجئ خلال الحفل بأحد أصدقائه يتغاضى عن لقائه.

أضاف “زكي” خلال حواره مع الإعلامية بسمة وهبة، ببرنامج “العرافة“، المذاع على شاشة “المحور”: “في الفترة من 2011 إلى 2012، كنت خدت قرار مش هروح مكان فيه حد مفروض عليا.. واتعزمت على فرح لحد بحبه قوي”.

نرشح لك: أشرف زكي: سليمان عيد اتهمني بالفساد عقب ثورة يناير

تابع: “قعدت على ترابيزة ومبصتش مين جمبي.. والفنانين زملائي كانوا عاملين حظر عليا، وكان قاعد جمبي فنان دفعتي هو ومراته وراح مديني ضهره”.

أضاف: “وسمعت خلال الحفل أغنية لأجل النبي، وتأثرت بكلماتها عن الظلم، وشدوا المفرش عشان يمسحوا دموعي، الكلينكس مقدرش.. وانهرت لأني مكنتش استاهل كدا.. أنا خدمتهم كلهم واللي كان قاعد جمبي تحديدا وأداني ضهري.. محدش أداني رنة وتجاهلتها، أنا شوفت اللي محدش شافه”.

في سياق آخر، قال د. أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية، إنه في أعقاب 2011 تعرض لهجوم حاد وعنيف باعتباره أنه من “فلول النظام”، واتهمه البعض بالفساد.

أضاف: “في 2011 انقلب الجميع عليا باعتباري من فلول النظام، ولم أتوقع موقف الفنان سليمان عيد، الذي هاجمني بشراسة، واتهمني بالفساد وقال دا فاسد، رغم أنه كان زميل دراسة”.

تابع: “معرفش كان عايز إيه.. بس الحماس ياخدك عليا أنا؟! دا إحنا صحاب تعمل فيا كده؟.. بعتله رسالة وقولتله اسأل عبد الرحمن ابنك.. وعشان كده مش قادر أصفاله”.

أردف: “أنا اتقطعت من ناس كتير جدًا، ولما عزمني في فرح ابنته.. بعتله رسالة وقولتله إزاي تعزم واحد فاسد لفرح بنتك!”. مشيرا إلى أن فنان آخر تقدم ببلاغ إلى النائب العام ضده وذهب بملفات أطلق عليها ملفات فساد أشرف زكي.