مبروك عطية: في ناس بتتجوز وتخلف عشان تتحكم

محمد هيثم

رد الدكتور مبروك عطية، أستاذ الشريعة الإسلامية بجامعة الأزهر، على سؤال يقول صاحبه: “هل يجوز للوالد إيقاظ والده البالغ من العمر 18 عام ليعمل له شاي”.

أجاب “عطية” خلال مقطع فيديو نشره على قناته الرسمية على موقع “يوتيوب”، أن هذا الأمر يجوز ولا يجوز، فيجوز إذا كان هذا الأب مريضا، موضحًا أن الأب وهو يوقظ ابنه يقدم له شبه اعتذار لتطييب الخاطر فهذه الكلمة تفرق مع الأبناء، وستمسح كل رغبة الابن في النوم.

نرشح لك: مبروك عطية يعلن تعرضه لوعكة صحية

أضاف أن الأب إذا لم كان ضعيفا أو مريضا فلا يجوز له أن يوقظ ابنه، لافتا: “وهو في المطبخ لو حس أن ابنه قام يقول له قومت يا محمد أعملك شاي معايا، الواد هيلحقه ويعمل هو الشاي عنك يا أبويا”.

أوضح: “الواقع يجب عرضه لمعلاجته ناس كتير بتتجوز عسان تأمر، وناس كتير بتخلف عشان تصحي الابن من النوم وتذله.. اللي محيلتوش حاجة غير أنا جوزك أنا الراجل بتاعك، الزوج ليه حقوق كلها في كلمة واحدة حسن العشرة، إحنا عندنا ناس كتير بتتجوز عشان تتحكم، وتخلف عشان تتحكم”.

 

كان الدكتور مبروك عطية،أستاذ الشريعة الإسلامية بجامعة الأزهر، قد أعلن مساء أمس تعرضه لوعكة صحية، وطلب من متابعيه الدعاء له بالشفاء.

قال “مبروك” خلال لايف عبر حسابه على “فيسبوك”: “قلبي تقل عليا..المهم دلوقتي وشي يبقى ناحية القبلة عشان أصلي العشاء.. إجهاد غير عادي وأنا مركب دعامات في القلب.. ربنا يعديها على خير، أسألكم خالص الدعاء”.