أمير عيد: الناس فاكرة إن ليا في المخدرات

محمد هيثم أمير عيد

قال الفنان أمير عيد، إنه يحمد الله على عدم استسلامه لشهواته في يوم من الأيام، وكذلك على عدم ضعفه وجعل مخدر ما يتحكم في حياته، لافتا إلى أنه يخشى أن يصل لهذا الأمر، خاصة أن بداخله شخص يريد ذلك.

تابع “عيد” خلال لقائه مع أنس بوخش في برنامج “ABtalks”، أن الناس يعتقدون أنه يدمن على المخدرات وهذا شيء غريب، مشيرا إلى أنه يتعاطف جدا مع المدمنين لأن الإدمان يعد مرضًا، ويسكن ألم ذلك الشخص المدمن، موضحًا أن المدمن يحترم على مجهوده في الإقلاع عن الإدمان.

نرشح لك: أمير عيد: الفنانين مش قدوة وطفولتي كانت قاسية

أوضح: “الحمد لله أني مستسلمتش لشهواتي في يوم من الأيام، أو أني ضعفت وبقيت بمشي وراء زجاجة أو مخدر ما بيتحكم في حياتي، بخاف أبقى كده، وجوايا إنسان عايز يبقى جاحد، مقضيها دخان وكوكايين وشرب وعربيات، الحمدلله طلعت مليش في المخدرات، ودي حاجة غريبة الناس كلها فكراني ليا في المخدرات”.

أضاف: “أكتر شخص بتعاطف معاه هو الشخص المدمن، الإدمان مرض، وهو بيسكن الآلام اللي جواه من طفولته، يجب أن إحنا منبصش للمدمن أنها شتيمة، دا مرض، والمجهود الجبار اللي بيعمله المدمن عشان يبطل دا يحترم عليه، مفيش حد عايز يموت نفسه، أو يخسر حياته، بس هو مش عارف يعيش”.

أمير عيد مطرب وشاعر غنائي وعازف جيتار وملحن مصري، أحد مؤسسي فرقة الروك المصرية “كايروكي” والتي تأسست عام ٢٠٠٣ وهو المغني الرئيسي فيها.

أمير عيد