هشام جمال يكشف سبب تأجيل مسلسل "عالم موازي"

كشف الفنان والمنتج هشام جمال، السبب الحقيقي لتأجيل عرض مسلسل “عالم موازي”، للفنانة دنيا سمير غانم، الذي كان من المقرر عرضه خلال موسم رمضان الحالي.

قال “هشام”، خلال حواره مع قناة “الحياة”: “طبعا مسلسل عالم موازي اتأجل للمرة الأولى بسبب ظروف مرض الله يرحمهم أستاذ سمير غانم وأستاذة دلال عبد العزيز ودنيا وأنا كمان كنت اتعديت، ساعتها علشان نلحق نخلص المسلسل بنينا ديكورات المسلسل بالكامل على أمل إنه لما نخف يكون كل شيء جاهز”.

نرشح لك: القائمة الكاملة لـ مسلسلات رمضان 2022

أضاف: “حصل تغير في توجهات القنوات وطلباتهم السنة دي، ومبقاش مطلوب السنة دي مسلسلات 15 حلقة على القنوات المملوكة للشركة المتحدة، وأنا فلوسي متعطلة بقالها سنتين وأكتر واحد نفسه المسلسل ينزل عشان أرجع فلوسي اللي اتصرفت، وكل الناس في العمل نفسهم ينزل”.

أردف: “أنا عرضت على دنيا أكتر من مرة إنه نخلي المسلسل 30 حلقة، لكن أنا مقدر ظروفها النفسية.. وهي قالتلي إن قدرتها 15 حلقة فقط وأكتر من كدة مش هتقدر دلوقت”.

استطرد: “أنا مش محتاج أوصف علاقتي بدنيا، غير إنها عشرة 10 سنين وأكتر من أختي وأكتر فنانة موهوبة في الغنا والتمثيل، ومن أول يوم وأنا موجه مجهودي وتمويل الشركة لشغل دنيا، عشان كده عمري ما هضغط عليها في وقت صعب عليها وظرف استثنائي، دلوقتي الوضع إننا بنشوف إيه المناسب للمسلسل”.

“عالم موازي” ينتمي إلى الأعمال الدرامية الاستعراضية، في شكل أقرب للفوازير، وتقدم فيه دنيا سمير غانم خلال 15 حلقة، عدد من الشخصيات، من خلال قصص مختلفة.

المسلسل من بطولة دنيا سمير غانم، وعمرو وهبة، وشيماء سيف، وأوتاكا، وإسلام إبراهيم، ودلال عبد العزيز، وعدد كبير من ضيوف الشرف، وتأليف عمرو وهبة وهشام جمال وإخراج وإنتاج هشام جمال، وتدور أحداثه فى إطار كوميدي.

الجدير بالذكر أن السباق الرمضاني 2022، ينافس فيه 37 مسلسلًا تعرض على القنوات المصرية والعربية، وذلك الرقم المعلن إلى الآن وقابل للتعديل في حالة إعلان دخول أحد الأعمال المنافسة أو الخروج منها في اللحظات الأخيرة، لذا فالقائمة النهائية ستكون في نهاية شهر شعبان.

من أبرز تلك المسلسلات: الاختيار 3 بطولة كريم عبد العزيز وأحمد السقا، والعائدون بطولة أمير كرارة وأمينة خليل وفاتن أمل حربي بطولة نيللي كريم، وsuites بالعربي بطولة آسر ياسين والمأخوذ عن فورمات أجنبية، وملف سري، وغيرهم.