إصابة مديحة حمدي بفيروس كورونا

أصيبت الفنانة مديحة حمدي، بفيروس كورونا، وتأكدت الفنانة من إصابتها بعد إيجابية مسحتها.

قالت الفنانة في تصريحات صحفية، إنها تخضع حاليا للعزل المنزلي، وتتابع مع طبيب خاص مع الالتزام بروتوكول وزارة الصحة.

نرشح لك: بعد إصابته بكورونا.. آخر تطورات الحالة الصحية لـ عبد الرحمن أبو زهرة

في سياق آخر، كانت الفنانة مديحة حمدي روت قصة ارتدائها، قائلة إن والدها لم يمانع احترافها التمثيل لأنه كان رجلا متفتحا، مضيفة: “بس كان دايما يقولي اسم أخواتك على قورتك، لأننا 4 بنات.. كل ما تتحركي إحنا معاكي”.

أضافت “حمدي” خلال حلولها ضيفة على برنامج “بنت البلد“، مساء السبت، عبر قناة “صدى البلد” مع نشوى مصطفى، أن زوجها الراحل ضابط شرطة نشأ نشأة ريفية. مردفة: “زوجي كان في الأول يقوللي أنا عارف أنك فنانة، لكن مش عايز في يوم من الأيام ظابط أقل رتبة يرميلي مجلة على المكتب، وأنا مش هنسى الجملة دي”.

تابعت: “الحجاب بالنسبالي مجاش وليد لحظة أو يوم، هو اتسرسب جوايا، والفضل بعد ربنا سبحانه وتعالى، وأبويا وزوجي، للأستاذ أحمد توفيق الله يرحمه وزوجته رباب حسين. كنا كل سنة في رمضان نعمل المسلسل الديني في رمضان، ولازم أقرأ التاريخ والأحاديث وآيات قرآنية وأفهم المعنى”.

أردفت: “في يوم 22 رمضان سنة 1992، قبل الزلزال عشان محدش يقول اتحجبوا بسبب الزلزال، ومكنش بسبب حاجة، كان من كتر ما اتشبعت في العمل في البرامج الدينية فدخلت زحفا وبرفق.. ومكانش في شغل في الشهر ده، دخلت على زوجي في اليوم ده وقلتله هتحجب، فسألني متأكدة؟ قالي أنا مش هسمحلك ترجعي في كلامك تاني.. وجابلي شيخ على التليفون، وبعدها تقابلت مع الشيخ الشعراوي والشيخ محمد الغزالي وخدتني الحاجة ياسمين الخيام، عشان نسأل إزاي أجمع بين الفن والحجاب، لأني وأنا بعمل عمرة والحج مكنتش قادرة أدعي يا رب يتوب عليا وأسيب المجال”.