الرئيس: اللي هيتجوز جديد مالوش بطاقة تموين

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن الدولة لن تسمح باستخراج بطاقة تموين لأكثر من شخصين، في الفترة المقبلة.

أضاف الرئيس خلال افتتاح مشروعات قومية في محافظة أسيوط: “بقول على الهواء كده، لا يمكن هدي بطاقة تموين تاني لحد بيتجوز، لأن مش قادر تصرف وبتتجوز! وثقافة اشتري الحاجة بأقل من تمنها وأخد خدمة أقل من تمنها ولما خلف حد يأكلي ولادي، مش موجودة إلا في بلدنا إحنا”.

نرشح لك: إطلاق كتاب لتوثيق المشروعات القومية


تابع: “عشان كده البلد مقامتش، إحنا مسئولين أمام الله، بقول مفيش أكتر من بطاقة تموين لفردين في اللي فات، وفي الجديد مفيش، بقول كلامي عشان اختصر وقت وجهد من على رئيس الحكومة ووزير المالية”.

يشهد الرئيس عبد الفتاح السيسي، حفل افتتاح عدد من المشروعات القومية الجديدة في محافظات الصعيد، حيث يفتتح الرئيس مجمع إنتاج البنزين بشركة أسيوط لتكرير البترول بمحافظة أسيوط، بالإضافة إلى عدد من المشروعات التنموية الأخرى في نطاق إقليم الصعيد.

صرح السفير بسام راضي، المتحدث الرسمي باسم رئاسة الجمهورية، بأن مجمع أسيوط لإنتاج البنزين يعتبر أحد مشروعات الدولة الاستراتيجية، في إطار خطط التنمية صعيد مصر، حيث يعد أكبر مجمع بترولي في الوجه القبلي يهدف لتأمين إمدادات البنزين لأهالي محافظات الصعيد، وتوفير تكلفة نقله من معامل التكرير القائمة بالقاهرة والإسكندرية والسويس لمناطق الصعيد المختلفة.