مراد مكرم: الصلاة بين الإنسان وربه مش للنشر

علق الفنان مراد مكرم على نشر البعض صورا لهم أثناء صلاتهم، سواء في المساجد أو الكنائس.

كتب مكرم على حسابه عبر فيسبوك منشورا جاء فيه: “موضوع حابب اتكلم فيه وأسمع آراء كل متابعيني.. مش فاهم حركة إني أنزل صورتي وأنا بصلي! في الحج بقي أو في القدس، في كنيسة أو في جامع أو بولع شمع.. المفروض إني بقول للناس إني بصلي يعني؟ وهم مالهم؟ وازاي أبقي مثلا في حضرة الكعبة وقبر النبي أو قبر السيد المسيح، ووسط جلالة الموقف ييجي في بالي أتصور وأنزل الصورة!”
أكمل: “طيب اتصور ماشي للذكرى الخالدة، إنما أنزل الصورة للناس ليه؟ وأرجو من اللي هيقول رأيه يقوله بموضوعية وأدب وميغلطش في حد.. أنا بس عايز أفهم. في رأيي الشخصي الصلاة بين الإنسان وربه مش للنشر”.
مراد مكرم عن الصلاة

مراد مكرم عن الصلاة
مراد مكرم عن الصلاة


يذكر أن مراد مكرم يشارك في مسلسل “إجازة مفتوحة” الذي يعرض حاليا عبر قناة ON، من بطولة شريف منير، لقاء الخميسي، سميحة أيوب، ملك قورة، نور محمود، دنيا ماهر، كريم أبو زيد، هشام إسماعيل، هدى مجد، صبا الرافعي، ألفت عمر، محمد العمروسي، وأحمد زكريا وغيرهم، من تأليف أحمد محمود أبو زيد، وإخراج محمد عبد الرحمن حماقي.

في سياق متصل، كان شريف منير قد ذكر تفاصيل شخصيته في مسلسل “إجازة مفتوحة”، والذي يتكون من 40 حلقة، مشيرا إلى علاقته بالشخصيات داخل العمل، وقصة المسلسل.

نرشح لك: مراد مكرم مطالبا بشواطئ للمحجبات: “فيه ناس بتيجي بجلاليب وحلل”


قال “منير”، خلال لقائه مع برنامج “Et بالعربي“، إن المسلسل يناقش العديد من القضايا الهامة في المجتمع، مضيفا: “المسلسل بيناقش العلاقات بين الآباء والأمهات والأبناء، الجيل اللي موجود دلوقتي، السوشيال ميديا، العلاقات بين الأبناء وأمهاتهم الست الأم الكبيرة اللي لازم تبقى بتسأل عليها وبتودها”.

تابع: “بيتكلم في علاقات جواز، علاقات طلاق، شغل، بنتكلم في المشاكل الاقتصادية والمادية اللي بتمر بيها العائلات، هو الحقيقة مسلسل جامع كذا خط وكذا قضية مهمة جدا جدا في شكل خفيف”.