قصة أحمد أمين مع الثانوية العامة ورسالته للطلاب

قصة أحمد أمين
وجه الفنان أحمد أمين، رسالة إلى طلاب الثانوية العامة الذين أُلنت نتائجهم اليوم الثلاثاء، مشيرا إلى تجربته في تلك المرحلة من حياته.

كتب “أمين” عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”: “لما بفتكر ثانوية عامة بشكر الواحد في المية اللي مجاش.. لو كان جه معرفش كنت هبقى فين! فرقت معايا على جزء من عشرة في المية.. عشان أدخل إعلام الكلية اللي كنت عايزها ساعتها.. فدخلت فنون جميلة.. واشتغلت في الصحافة لحد ما وصلت رئيس تحرير وأنا مش إعلام”.

نرشح لك: شاهد.. نصائح أحمد أمين للأباء لقضاء وقت معهم

تابع: “بعدها بقيت ممثل وأصحابي من فنون جميلة بقو فريقي اللي عملنا مع بعض البلاتوه.. أنا عارف يوم النتيجة بتبقى زعلان أو فرحان علشان فاكر إن دي نتيجة مرحلة.. لكن الحقيقة إنها بداية مجموعة اختيارات كتيير.. كلها ممكن توصل للنجاح عادي جدا”.

أضاف: “أصل النجاح مش مرحلة من الدراسة.. ده مشوار كبير وطريق طويل وتغييرات كتير.. ممكن التفوق يبقى نقمه وممكن عدمه يبقى نعمة.. المهم هنكمل إزاي وهنختار إيه.. مبروووك من قلبي لكل الناس اللي طلعت نتيجتهم بغض النظر عن نتيجتهم.. مبروك عليك بداية اختياراتك!”.

قصة أحمد أمين

أحمد أمين يقدم برنامج “الفاميليا” كل يوم جمعة وسبت أسبوعيا في تمام السابعة مساء، على قناة مدرستنا.
يشار إلى أن الفنان أحمد أمين قام مؤخرا ببطولة مسلسل “ما وراء الطبيعة”، وهو مسلسل مستوحى من سلسلة روايات “ما وراء الطبيعة” للكاتب الراحل أحمد خالد توفيق.

ويقدم رحلة الشك الخاصة بـ رفعت إسماعيل من خلال 6 حلقات مليئة بالإثارة والغموض، حيث تتمحور كل منها حول إحدى الأساطير الشهيرة في روايات “ما وراء الطبيعة”.

كل حلقة بمثابة فيلماً مستقلاً بذاته ومع ذلك فإن جميع الحلقات مترابطة داخل عنصر مشترك وهو “بيت الخضراوي”، المحرك الأساسي للأحداث في الموسم الأول.

المسلسل بطولة أحمد أمين ورزان جمّال وآية سماحة وسماء إبراهيم، رؤية وإشراف إبداعي عمرو سلامة، إخراج عمرو سلامة وماجد الأنصاري.