دعاء فاروق لمنتقديها: متحاسبوش حد غير نفسكم

شاركت الإعلامية دعاء فاروق، الجمهور بمنشور علقت من خلاله على إعجاب الجمهور بالأغاني التي غناها الفنان حسين الجسمي في إعلانات الموسم الرمضاني الحالي.

طرحت “فاروق” المنشور عبر صفحتها الرسمية على موقع “فيس بوك” وكتبت فيه الآتي: “نحب نسأل الفنان حسين الجسمي عن سر الدعاء اللي الست الوالدة دعتهوله عشان مصر كلها طول شهر رمضان تصحي تقول رمضان في مصر حاجة تانية والسر في التفاصيل؟ وتختم بسر السعادة في بيتك تعالي.. نحب نعرف سر الدعاء بعد إذنك؟”.

نرشح لك: بعد نقلها للمستشفى.. عمرو سعد يطلب الدعاء لـ دلال عبد العزيز

 

نحب نسأل الفنان حسين الجسمي
Hussain AlJassmi – حسين الجسمي
عن سر الدعاء اللي الست الوالده دعتهوله عشان مصر كلها طول…

Posted by ‎Doaa Farouk – دعاء فاروق‎ on Tuesday, April 27, 2021

انهالت التعليقات منتقدة إياها، إذ أبدى عدد من المتابعين استيائهم من موقفها تجاه الاستماع للموسيقى، التي حرمها البعض.

لترد عليهم كاتبة: “عشان نقفل الموضوع ده يا جماعة ريحوا نفسكم أنا قناعتي كده، ومقتنعة بأي دار الإفتاء المصرية الخاص بالموسيقى تمام الاقتناع معرفش أنا قناعة الناس اللي بيقولوا حتي لو بنسمع موسيقى بس هي حرام، يا جماعة اللي شايف إن الموسيقى حرام وبيسمعها يبقى يحاسب نفسه هو الأول، اللي داخلة بتحاسبني إني بتكلم علي أغاني حسين الجسمي وشايفة إني عملت جرم فظيع، هي تعرف حسين الجسمي ليه أساسا وهي شايفة إن الموسيقى حرام المفروض متسمعهوش أصلا ولا تعرف اسمه”.

تابعت: “أنا قناعتي ماشية مع تصرفاتي وأعلنها على الملأ ومعنديش حاجة اسمها حرام بس بعملها، انا ماشية برأي دار الإفتاء المصرية اللي بيقول ان الموسيقى مجرد صوت، وليها استخدامات عديدة وشايفة إن في عصرنا الموسيقي داخلة في كل شيء، برامجي الدينية تبدأ بموسيقى وتنتهي بموسيقى، الموسيقى الشهيرة لبرنامج الشيخ الشعراوي كانت بتجمعنا كلنا لسنوات كل يوم جمعة ولسه نغمتها في وداني وعمري ما هنساها، وهي أداة تعريف للبرنامج اصلا، بتعرفي إن البرنامج جه من موسيقته، أنا قناعتي كده، واللي شايف إن الموسيقي حرام طبعا وداخل يحاسبنا لا حضراتكم بيعوا التلفزيون والراديو عشان بمنطقكم انتو بتعملوا الحرام كل يوم كده”.

استطرت: “وقفوا الحرام بتاعكم وخليكم أقويا كده وعندكم عزيمة واقفلوا أي حاجة بتطلع صوت، ومتحاسبوش حد غير نفسكم، شكرا”.

فيما أضافت: “يا رب انت شاهد وشايف، الناس المتدينين المحترمين الخلوقين اللي العيبة مبتطلعش منهم داخلين ينعتوني بالنفاق ويشتموا في دار الإفتاء ويشتموا في الشيوخ ويشتموا في أي رأي مخالف، يا رب انت شاهد، اللهم انت حسبي لا إله إلا انت، حسبنا الله ونعم الوكيل، امشوا من صفحتي بقي سيبوني في حالي حسبنا الله ونعم الوكيل حسبنا الله ونعم الوكيل”.