أحمد أمين: لدي ثوابت تمنعني من الغرور

علق الفنان أحمد أمين على تعليمات المخرج عمرو سلامة للجمهور حول طريقة مشاهدة مسلسل “ما وراء الطبيعة”، والتي أثارت الجدل بالتزامن مع عرض المسلسل مؤخرا.

أوضح أمين خلال حواره مع الإعلامية منى الشاذلي أن المنشور هزلي وساخر من عمرو سلامة، لكن الجمهور تعامل معه بجدية، مضيفا: “أنا شوفت المسلسل الساعة بالعند في البوست ده.. وعملت برومو قولت للناس افتحوا الشبابيك ونوروا النور عكس اللي كتبه عمرو.. ما أنا عاوز اكسب الجمهور التاني، أنا عارف عمرو نيته إيه.. هو غرضه شريف بس يمكن التوتر.. هو بيهزر مع الناس، هو طيب جدا، لما شوفت البوست حسيت انه مفيش مشكلة وكنت هشيره وبعدين لقيت الناس بتشتم قولت إيه ده لا طبعا.. بِعت عمرو في لحظة”.

نرشح لك: في أحدث ظهور.. دينا الشربيني تبدأ تحضيرات “قصر النيل”

تابع أنه لا يؤمن بما وراء الطبيعة، والأمر مجرد أشياء لم يكتشفها العلم فقط، قائلا: “من ٢٠ سنةً لو كان حد قالك تؤمن بوجود الـzoom meeting ولا النداهة هيقولك النداهة طبعًا”.

وبسؤاله هل شعر بالغرور ولو قليلا بعد نجاح المسلسل، أكد أمين أنه يخشى هذا الأمر بشدة منذ أن دخل المجال الفني، لذلك لديه مجموعة من الثوابت التي تحافظ على نفسيته وتمنعها من هذا الأمر، قائلا: “بخاف من الحكاية دي جدا، النفسية ممكن تتشوه في لحظة والواحد يحس إنه يا إما مهم أو اختياراته سليمة وغيره، فالحاجات دي ممكن تعمل تشوهات، فأنا بحافظ على شوية ثوابت في حياتي عشان ما أحسش بذاتي.. ثوابت من علاقات إنسانية أو بعض التصرفات اللي ارجع لها كل شوية”.