رفضها محمد خان 3 مرات في فيلم "السادات".. أبرز تصريحات منى زكي في ندوة تكريمها

هدير عبد المنعم

أُقيمت ندوة تكريم الفنانة منى زكي، أمس الجمعة، على هامش فعاليات مهرجان القاهرة السينمائي الدولي في دورته الـ 42، بعد منحها جائزة فاتن حمامة للتميز.

أدارت الندوة الإعلامية ريا أبي راشد، وتحدثت “زكي” خلال الندوة عن بدايتها الفنية وعن فاتن حمامة وكيفية اختيارها لفيلم أيام السادات، وعن زملائها الفنانات.

نرشح لك: على أنغام أغنية “كاجولوه”.. تكريم منى زكي في مهرجان القاهرة

يرصد إعلام دوت أبرز تصريحاتها فيما يلي:

1- كنت أشاهد مسرحيات منذ صغري، لأنني كنت أعيش بالخارج، فكان المسرح بالنسبة لي شيئا مهما.

2- بدأت التمثيل في عمر الحادية عشر، من خلال المدرسة عندما كنت أقف خلف الكواليس، ثم طالبوني بالصعود وإلقاء جملة بدلًا من طالبة أخرى، وقتها شعرت بالخجل بعد ضحك الجمهور عليّ، وبعد هذه التجربة توقفت عن المشاركة في أي شيء.



3-
عدت إلى مصر في عمر الـ 13، ووقتها أبلغتني والدتي بمسابقة أعلن عنها الفنان محمد صبحي لاكتشاف الوجوه الجديدة، فطلبت منها أن أذهب لأراه فقط لأني كنت أعرفه من خلال مشاهدتي لمسرحياته، وبعد ذهابي قاموا بالنداء عليّ وسألني “محضرة حاجة؟” فأجبت بالنفي وأخبرته أني جئت لرؤيته، ولكنه طلب مني العودة في اليوم التالي بعد أن أكون قد حضرت مشهدا، وبالفعل ذهبت وقدمت المشهد لكني كان لدي مشكلة في التحدث باللغة العربية، وبعد انتهائي من المشهد قال لي “انتي هتبقي كويسة، أنا بس هركز في الكلام العربي بالمصري، ازاي تتعلمي تنطقي العربي بطريقة مصرية تبقي قريبة من الناس”.

4- أتوتر من التصوير، وأن أقوم بجلسة تصوير شيء يوترني، “ومبعرفش اعمله”.

5- “فاتن حمامة صوتها فيه رنة وإحساس وهي فنانة كبيرة وعندها تاريخ بأفلام عظيمة، كان نفسي طبعا أقابلها بس للأسف اتكلمنا بس في التليفون مرة، وأحمد هو اللي راح شافها، كنت مش مصدقة إني بكلمها وبعدين فجأة سكتت فلقيت صوت كده ملائكي بيقولي كان نفسي تيجي مع أحمد واشوفك وحد جاي من عالم تاني”.

6- المخرج محمد خان رفضني في تجسيد شخصية جيهان السادات 3 مرات، ولكن الفنان أحمد زكي طلب مني 3 مرات أن أتوجه لمحمد خان لعمل اختبار، ولم يقل لي أنه كان يرفضني في كل مرة، واعتقدت أن شريط الكاميرا به عطل، في المرة الثالثة اعترف لي أحمد زكي بأن محمد خان غير مقتنع بي، وطلب مني الذهاب للمرة الثالثة لعله يقتنع، ومدير التصوير طارق التلمساني كان موجودًا في ذلك اليوم، وأعتقد أنه قام بالتأثير على رأيه، ومحمد خان قال لي “بالميكب هتبقي كويسة”.

7- الكواليس كانت فخمة وقابلنا جيهان السادات، وتحدثنا في تفاصيل كثيرة وكانت في غاية التواضع والكرم، “بس فيه في عينيها حاجة شقية”.


8- “لو مكنتش جبت 3 عيال كنت سعيت للعالمية”.

9- إذا لم يأتِ أحمد حلمي إلى حياتي كنت سأصبح شخصا أتعس بكثير مما أنا فيه، “مكنتش هحس بأمان كده أنا معرفش اتخيل حياتي دلوقتي من غير أحمد”، نحن متزوجان منذ 18 عاما، وهذه هي حياتي ولا أستطيع تخيلها من دونه.

10- “جيلي هو جيل العاشقين الشقيانين لأن كلنا بنحب الفن”.

11- “المنتجون هما اللي طلعوا علينا جيل السينما النظيفة، لأن كنا عيال مش فاهمين واكتشفنا أن مفيش حاجة اسمها سينما نظيفة وسينما مبقعة وفيه معايير تانية، فيه مشاهد لو ما تعملتش مش هتوصل مشاعر وفيه مخرج يعملها تبقى كأنك طاير وفيه مخرج تاني يعملها تحس أنك قرفان، بنكبر وبنتعلم أن مفيش حاجة اسمها كده ويا ريت كنا متعلمين وطلعنا على إيد منتجين بشكل تاني مكنتش هضيع فرص كتير في حياتي وكانت هتتعمل بحلاوة، لأن أنا لما شوفتها شوفتها بحلاوة وشياكة وذو معنى”.

12- بحب أفلام: “اضحك الصورة تطلع حلوة، وأيام السادات، واحكي يا شهر زاد وتيمور وشفيقة، ومسلسل أفراح القبة”.

13- “منة شلبي موهبة مش عادية وقمر شكلا ولسه مخدتش اللي تستحقه كفرص وأدوار، وهند صبري شخصية مثقفة جدا، وياسمين عبد العزيز مفيش زي روحها وشقاوتها والطلة بتاعتها، وغادة عادل ليها أدوار محدش يقدر يعملها غيرها، ومفتقدة حنان ترك لأنها موهبة مش عادية، وصابرين خطيرة”.

نرشح لك: صور- “الشايب”.. مفاجأة آسر ياسين في مهرجان القاهرة