هاني رمزي لـ لبنى الخولي: الضحك بيشفي 90% من الأمراض

دنيا شمعة

قال الفنان هاني رمزي، إن الفنان الكوميدي تقع على عاتقه مسؤولية كبيرة جدًا، ألا وهي رسم الابتسامة على وجه الجمهور، والتي تبدأ رحلته معها بدايًة من البحث عن النص الكوميدي المناسب.

تابع “هاني” خلال مداخلته مع برودكاست “نفسيتي” مع الإعلامية لبنى الخولي، عبر موقع “sky news عربية“: “الضحك أصبح صعب عن زمان بكتير.. كل جيل بيبقى أصعب من اللي قبله، وبعدين الجمهور يجي يتهمنا بقلة الأعمال”.

نرشح لك: لبنى الخولي تحاور نهاد أبو القمصان في “نفسيتي”

أردف: “ما هو لو بنعمل أعمال تراچيدية أو أكشن دي سهلة جدًا، إنك تأثر في الجمهور ويبكي، إنما إنك توصل لنص مناسب وفنان عنده قبول يقد يؤديه فهنا تكمن الصعوبة”.

أضاف: “أنا عاصرت فنانين كتير زي الفنان عبد المنعم مدبولي والفنان فؤاد المهندس، كان الدكاترة بيطلبوا منهم يوقفوا مسرح لأنه بيتطلب مجهود خرافي، وده غير مناسب لصحتهم، بس أستاذ فؤاد كان يقولي أنا بحس إن اتردت فيا الروح لما أشوف الجمهور بيضحك وبيتفاعل معايا على المسرح”.

أردف: “الضحك بيشفي 90% من الأمراض.. يعني كنت بنشارك في زيارات لرفع معنوية الأطفال في مستشفيات علاج السرطان، كانوا يطلبوا الممثل الكوميدي بالذات، ولو دخلنا عليهم بهدية صغيرة والله بتفرق معاهم وبيطيروا بيها”.

وعن عائلته قال “هاني”: “إحنا كفنانين بني آدمين عاديين وأسرة عادية جدًا وبنمر بمشاكل عادية زي أي بيت”.

‎يذكر أن آخر أعمال الفنان هاني رمزي هو فيلم “قسطي بيوجعني” مع الفنانة مايا نصري وحسن حسني، ومن إخراج إيهاب لمعي.