زكي فطين عبد الوهاب منتقدًا رواد الساحل: الناس كانت أبسط من كدا

علق الفنان زكي فطين عبد الوهاب، على الجدل الذي أثير مؤخرًا، بعدما شارك الجمهور بمنشور انتقد من خلاله رواد الساحل الشمالي.

نرشح لك: تامر أمين منتقدا حفلا بشاطىء خاص بمارينا: “عايز أصيّف زيكم”


قال “عبد الوهاب”، في مداخلة هاتفية بحلقة مساء الاثنين من برنامج “التاسعة” الذي يقدمه الإعلامي وائل الإبراشي، عبر شاشة التلفزيون المصري، إنه لم يكن يقصد أن ينتقد أحد بذلك المنشور، وإنما أراد أن يوضح أن الثراء لا يمنع الإحساس بمن لا يملكون المال.

أوضح أنه تربى في عائلة ثرية ومشهورة إلا أنه والدته الفنانة الراحلة ليلى مراد، كانت تؤكد دائمًا على أهمية الاختلاط بطبقات الشعب المختلفة، معلقًا: “مش عشان أروح الجونة، أدفع مئات الجنيهات عشان أصيف أسبوع”.

أضاف: “الناس كانت أبسط من كدا.. هو يعني عشان تعيش حياتك بشكل آدمي لازم تبقى مليونير!”.

يشار إلى أن المنشور الذي انتقد فيه زكي عبد الوهاب، رواد الساحل الشمالي، كان نصه كالآتي: “أنا عندي 64 سنة.. جيل الستينات عشان أكون واضح، أنا مش عارف ولا فاهم إيه الفشخرة والتعالي اللي عايشين فيه رواد الساحل الشمالي والجونة الأيام دي، أنا أنتمي لعائلة غنية ومشهورة، ومع ذلك كنت بركب الميكروباص من جاردن سيتي لنادي الجزيرة، وبناكل كشري في باب اللوق ودي كانت متعة بجد، عشان بنحتك بالطبقة الحقيقية للشعب، أخويا لما دخل الجامعة أمي جابتله عربيه فيات 128، مع إنها كانت ممكن تجيبله عربية مرسيدس، والمصيف كان بين 3 أماكن: المعمورة والمنتزه وبيانكي العجمي، والخدم كانوا بينزلوا معانا بعد فترة الغدا في نفس الشاطئ اللي كنا بننزل فيه، عمري ما شوفت البذخ والتعالي والألاطة اللي بشوفها اليومين دول، الناس كانت أبسط بكتير، على فكرة أنا مش ناصري النزعة، أنا بس عشقت الفترة دي ولسه عايش على ذكراها”.