بعد تعرضه للتنمر.. حمادة صميدة: "البعض يعاملني كأني مش موجود"

إسراء إبراهيم

اشتكى الفنان حمادة صميدة، من تعرضه من قبل البعض للتنمر على مظهره وشكله، ما يسبب له مشاكل نفسية.

تواصل إعلام دوت كوم مع صميدة، الذي أكد أنه يتعرض لمضايقات وتنمر على مظهره وشكله من قبل بعض الأشخاص في حياته اليومية، تسبب له مشاكل نفسية.

نرشح لك: مواعيد عرض مسرحية “صباحية مباركة” لـ علي ربيع وأوس أوس

 

أضاف إلى أنه يتعرض للتجاهل من بعض أصدقائه، لافتًا إلى أنه لم يتعرض للتنمر داخل الوسط الفني، موضحًا أن الكثيرين يتنمرون عليه لكنه يسامح.

أشار إلى أنه يتعرض للتجاهل والتعالي من قبل بعض الفنانين، متابعا: “بيتعاملوا وكأن مالكش وجود في الحياة”، مضيفًا إلى أنه سعيد بالمكان الذي هو فيه حاليا في الوسط الفني.

يشار إلى أن حمادة صميدة يشارك حاليا في مسرحية “صباحية مباركة”، من بطولة علي ربيع، وأوس أوس، وسليمان عيد، وطاهر أبوليلة، وهي من تأليف أحمد عبدالوهاب وكريم سامي، وديكور دكتور محمود سامي، وأشعار أيمن بهجت قمر، وألحان أحمد الموجي، تدريب غنائي دكتورة إيمان حسني، وإنتاج شركة وورك شوب للإنتاج الفني، وإخراج أشرف عبدالباقي.

كان الممثل حمادة صميدة ، اشتكى من التنمر عبر حسابه على “فيس بوك”، قائلا: “أنا مش كاتب البوست ده عشان الناس تتعاطف معايا أو أصعب عليهم أول حاجة بقولها من قلبي ووجعني قوي التنمر بشوف ناس بتتنمر عليا علي أن أنا اللي خلق شكلي، ده خلقه ربنا وأنا فخور بشكلي ولما أجي اتكلم مع حد يتجاهلني أقسم بالله أنا إنسان وبشر وبحس وتعبان نفسيا من اللي بشوفه، أنا عارف إني مش قمر ولا ووسيم ولا شكلي بس بلاش تكسرني وتوجعني”.

“مش عارف لحد امتى هعاملً الناس بطيبة ونية صافية وافتكر أن أي حد يتعامل معايا كويس يبقى صاحبي أو صاحبتيً بجد نفسيً أفوق وبتفأجئ بجد بناس معرفهاش طريقة تتغير وناسً مصلحجيه وناس بتتنمر وكله بيحبً نفسه وبس نفسي اتغير واتعاملً زيهم لكن للأسف تربيتيً عودتني أن مردشً لحد اللي بيعملو أنا نفسيً الناس تراعي حاجة اسمها عيش وملح وتبطل نفاق وتبطل قلة ذوق”.

“أنا مش عايز حد معايا غير الناس اللي بحبهم وبيحبوني وبس صحابي اللي بجد اللي عمرهم رغم عدم اهتمامي في أوقات كتير لكنهم يراعوني وواقفين جمبي، أما الباقي انتو أغراب فتره وبتنتهي تماما أو مصلحة وبتخلص أيا كان خليكو ف نفسكو بقى يا ريت”.